Pyhärannan Hannulan konsertti- ja taideyhdistys Hantlan taiteellinen johtaja Sami Luttinen korvaa Matti Salmisen Beethovenin Fidelio-oopperan Roccon roolissa.
MUSIIKKI. Urkuyö & Aaria -festivaalin, Tapiola Sinfoniettan ja Espoon Kaupunginteatterin yhteistuotantona toteutettavassa Ludwig van Beethovenin Fidelio-oopperassa Roccon roolin esittäjä vaihtuu. Matti Salmisen korvaa Saksassa merkittävän uran tehnyt basso Sami Luttinen, joka on Pyhärannassa toimivan Hannulan konsertti- ja taideyhdistys Hantlan taiteellinen johtaja.
Tiesitkö?
Yli kaksisataavuotta sitten sävelletty Ludwig van Beethovenin Fidelio-ooppera peilaa osuvasti tätä aikaa. Näyttämöteoksen keskiössä seisoo Pyhärannassa vaikuttavan Sami Luttisen esittämä Rocco. Okko Kamu johtaa Tapiola Sinfoniettaa ja solistikaartia, jotka valloittavat Espoon kulttuurikeskuksen elokuun lopulla.
Näyttämöteoksen ohjaa Erik Söderblom on tyytyväinen oopperalaulaja Salmisen jatkaessa teoksen laulajien taiteellisena neuvonantajana.
– Matti Salmisen siirtyessä tuotannossa esiintyjästä neuvonantajaksi olemme erinomaisessa asemassa, kun olemme voineet kiinnittää maailmalla merkittävää laulajanuraa tekevän Sami Luttisen Roccon rooliin. Rocco on se roolihenkilö, joka kantaa teoksen keskeisen vastuuntunnon ja oikeudentunnon välisen ristiriidan. Tämän ristiriidan Sami taiteilijaluoneensa kautta tuo esiin ennennäkemättömän koskettavasti, Söderblom sanoo.
Esityksen kapellimestarina toimii ansiokkaan uran tehnyt Okko Kamu. Solistikaartiin kuuluvat myös Ilkka Vihavainen, Rof Broman, Jussi Myllys, Silja Aalto, Saara Kiiveri, Ilmari Leisma, Henri Uusitalo ja vuoden 2021 Timo Mustakallio -laulukilpailun voittanut Johan Krogius.
Sami Luttinen on opiskellut Sibelius Akatemissa opettajinaan Sauli Tiilikainen ja Jaakko Ryhänen. Hänen uransa käynnistyi Timo Mustakallio -laulukilpailun voitolla vuonna 1993. Samana vuonna Luttinen myös debytoi Savonlinnan Oopperajuhlilla. Hän on ollut kiinnitettynä Düsseldorfin Deutsche Oper am Rheinin solistikuntaan vuodesta 1997 lähtien. Sittemmin hän on valloittanut näyttämöitä Suomen Kansallisoopperasta La Scalaan ja Baijerin Valtionoopperaan.
Fidelio-oopperaa on valmisteltu neljä vuotta. Teoksen ensi-ilta oli suunniteltu elokuulle 2020, mutta se jouduttiin siirtämään koronaepidemian vuoksi vuodella eteenpäin. Yli kaksisataa vuotta sitten sävelletyn oopperan ajankohtaisuus ei ole vuodessa vähentynyt vaan päinvastoin vahvistunut. Vihdoin teos päästään esittämään yleisölle.
Fidelio käsittelee ihmisoikeuksia ja sananvapautta. Ne ovat asioita, joita yhä useammin poljetaan, kun demokratia rappeutuu ja valta muuttuu populismiin pohjaavaksi mielivallaksi. Monessa maassa, myös Euroopassa , demokratian puolustajia nykyisin lyödään. Fideliossa Beethoven on nostanut pelastusoopperoille tyypillisen romanttisen rakkauden ja sankaruuden yleispätevälle, demokraattisia ihanteita korostavalle tasolle. Se tuo toivoa ja valoa, kun oikeus lopulta voittaa.
Teos saa ensi-iltansa Espoon kulttuurikeskuksen Tapiola -salissa tiistaina 24. elokuuta.
Seutusanomat Vakka