Uusi sähkökäyttöinen kirjastoauto on täyttänyt paikkansa Turussa

Lieke-kirjastoauto on 12,1 metriä pitkä, 2,55 metriä leveä ja 3,3 metriä korkea.

Edellinen kirjastoauto ehti palvella Turussa yli 20 vuotta. Uusi, sähkökäyttöinen kirjastoauto herättää kiinnostusta myös Suomen rajojen ulkopuolella.

KIRJASTO. Autotallin ohi kävelisi helposti huomaamatta ollenkaan, mitä ovien takaa pilkistää. Amiraalistonkadulla Turussa sijaitseva kirjastoautojen talli pitää sisällään maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen kirjastoauton, joka on ollut käytössä tämän vuoden kesäkuusta. Erikoiskirjastovirkailija Teemu Hiltusen mukaan auto on toiminut yllättävän hyvin ottaen huomioon, että kyseessä on pilottiversio.

– Auto on ihan ensimmäinen laatuaan maailmassa. Pieniä ongelmia siinä on ollut, mutta olemme selvinneet yllättävän vähällä. Hetkittäisistä ongelmista on kuitenkin aina päästy eteenpäin, hän kertoo.

Uuden kirjastoauton teknisen vian vuoksi on vain kerran jouduttu keskeyttämään reitti, jolloin neljä pysäkkiä jäi ajamatta. Kyseinen ongelma ratkesi moottorin ohjausyksikön liittimien puhdistuksella.

– Täytyy aina lähteä sillä ajatuksella ajamaan, että mitä vain voi sattua. Kuitenkin kaikesta on kyllä selvitty aina, hän sanoo, Hiltusen kollega Virve Myllymäki sanoo.

Värikäs ulkoasu vaihtuu kiitosta keränneeseen, pelkistettyyn ja juhlalliseksi kehuttuun sisustukseen sisälle tultaessa.

Taidetta, niiausta ja vetokoukku

Edeltäjäänsä verrattuna Turun uusi, sähkökäyttöinen kirjastoauto sisältää paljon uudistuksia. Ensimmäistä kertaa työntekijöillä on kirjastoautossa käytössään jääkaappi, mikro, vessa ja ilmanlämpöpumppu. Varsinkin viimeisenä mainittu sai kehuja viime kesänä.

– Asiakkaat kehuivat kirjastoauton viileää ilmaa. Edellisessä autossa saattoi lämpötila nousta kesällä 38 asteeseen. Talvella on myös lämmin, vaikka ovet olisivat auki, erikoiskirjastovirkailija Jyri Wuoristo kertoo.

Lieke-nimen saanut kirjastoauto on matalanousuinen auto, mikä helpottaa sinne nousemista. Pituutta autolla on 12,1 metriä, josta matalalattian osuus on seitsemän metriä. Aiemmin käytössä olleessa kirjastoautossa matalalattian osuus oli vain kolme metriä. Auto osaa myös niiata.

– Koko auton saa laskettua alas kokonaan tai vain toiselta puolelta, jolloin auto niiaa. Se on aivan uusi ominaisuus, Wuoristo sanoo.

Sisältä kirjastoauto on kauniin pelkistetty, mutta ulkoisesti se on värikäs taideteos. Etuosa kuvastaa toukkaa, ja takaosasta löytyy perhosen siivet. Turun Anikistit ry on suunnitellut raikkaan ulkoasun lisäksi kirjastoauton kyljestä löytyvän mediataideteoksen Näytönsäästäjän.

– Sen lisäksi, että auto on ensimmäinen sähkökäyttöinen kirjastoauto ja siinä on valotaidetta, on se myös ensimmäinen, josta löytyy vetokoukku, Hiltunen lisää.

Uudessa kirjastoautossa on myös ensimmäistä kertaa sivupaneelit, joiden tekstiä voi vaihdella.

Viiden vuoden taival

Jeti-merkkisessä kirjastoautossa on 250 kilowatin sähkömoottori ja auton akusto on 172 kilowattia. Parhaimmillaan kirjastoautolla pääsisi noin 200 kilometrin pituisen matkan yhdellä latauksella. Niin pitkää pätkää autolla ei kuitenkaan ajeta. Akusto ladataan jokaisen kierroksen jälkeen täyteen.

– Pisin kierros on 80 kilometriä. Auto kulkee hyvin tasaisesti eikä nyi yhtään liikkeelle lähdettäessä. Kaikki ovat sanoneet, että se on kahdesta kirjastoautosta mukavampi ajettava, Hiltunen kertoo.

Hänen mukaansa kirjastoauto on herättänyt kiinnostusta niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Monet ovat tulleet tutustumaan autoon, ja Hiltunen on pitänyt autosta myös virtuaaliesittelyjä kollegoilleen. Autoa kelpaakin esitellä, kun se vihdoin saatiin Turkuun viisi vuotta idean syntymisestä.

– Olen lopputulokseen hyvin tyytyväinen. Saimme mukaan suomalaisen autovalmistajan, auton ohjelmisto on suunniteltu täällä, johtosarjat tulivat Tampereelta ja teräs sekä vaneri ovat myös Suomesta. Vain auton kokoaminen tapahtui Kiinassa. Uusi auto on motivoinut minua jo viiden vuoden ajan.

Liisa Kallio