Maskun seurakunnassa rippikoululaiset konfirmoidaan elo-syyskuussa. Viime keväänä seurakunnan piti muodostaa koko rippikoulun sapluuna uudestaan, mikä aiheutti myös positiivisia oivalluksia.
MASKU. Viime syksynä Maskun seurakunnan rippikouluun ilmoittautui 133 nuorta. Vuotta myöhemmin nuoret konfirmoidaan poikkeuksellisissa olosuhteissa. Muun muassa nuoret istuvat läheistensä kanssa ennakkoon nimetyillä paikoilla. Ehtoollinen jaetaan vain konfirmoitaville nuorille.
– Rippikoululaiset konfirmoidaan sukunimen mukaan jaetuissa tasaisissa ryhmissä. Maskun kirkon haasteena on, että kirkko on aika pieni. Se on iso tekijä. Lemun kirkko on taas seurakunnan suurin kirkko, ja siellä turvavälit voidaan pitää isommallakin porukalla. Virallisten suositusten mukaan toimitaan, rippikouluista vastaava pastori Sinikka Pietilä kertoo.
Seurakunta striimaa konfirmaatiotilaisuuden yksityisenä Youtube-linkkinä. Tällöin muutkin kuin paikalla olevat läheiset pääsevät seuraamaan tilaisuutta. Kaukaisin osallistuja on katsellut striimiä Afganistanista. Myös konfirmaatiossa läheiset saavat kuvata.
– Striimaaminen on jo rutiinia. Etäelämän alettua aloimme striimaamaan jumalanpalveluksia joka sunnuntai kesäkuuhun asti. Konfirmaatiossa kuvaaminen tapahtuu urkuparvelta. Myös paikalla olevat saavat videoida ja ottaa kuvia nuoresta konfirmaatiossa.
Kummien timanttinen rooli
Normaalisti nuoret saapuvat kulkueena albat yllään kirkkoon. Tällä kertaa nuoret istuvat oman perheensä kanssa. Rippikoululaisten päällä olevat albat odottavat heitä valmiiksi nimetyillä paikoilla, ja kummi saa pukea alban nuoren ylle. Pietilän mukaan ensimmäisen konfirmaation jälkeen he huomasivat, että läheiset kuvasivat paljon nimenomaan alban pukemista.
– Poikkeusaikana löytyy oivalluksia ja uusia tapoja tehdä. Alban pukemisesta nuoren ylle tuli hyvä ja tärkeä juttu kummeille. Se voisi olla kiva lisäys myös normaalissa konfirmaatiossa. Parina vuotena meillä on jo ollut niin, että kummi on mukana kulkueessa tullessa, ja lähtiessä nuori kulkee yksin. Kummien rooli konfirmaatiossa on timanttinen, ja siitä kannattaa pitää kiinni.
Päiväleirit yöpymisen sijaan
Maskun seurakunta ehti pitää talvirippileirin normaalisti helmikuussa ennen poikkeusolojen alkua. Pääsiäisryhmän viiden päivän leiri muuttui etäleiriksi. Neljä kesän rippileiriä järjestettiin päiväkouluina seurakuntatalolla.
– Seurakuntatalolla pystyttiin huolehtimaan turvaväleistä paremmin ja vessoja oli enemmän käytössä, Pietilä kertoo.
Hänen mukaansa rippikoululaiset ovat sietäneet muutoksia hyvin. Seurakunta pyrki luomaan leirimäisen tunnelman, vaikka perinteisiä leirejä ei tänä vuonna ollut.
– Leirille pääsyn estyminen oli monelle kova pettymys, ja ymmärrän sen. Meillä oli kova tahtotila tuoda päivärippikouluun leirimäisiä elementtejä, sillä leirihenki muodostuu leikkimisestä ja yhdessäolosta. Siihen panostettiin turvavälien sallimissa rajoissa.
Pietilä myöntää, että kuluneet kuukaudet ovat olleet kuluttuvia, sillä seurakunnan on pitänyt keksiä kokonaan uusia toimintatapoja. Aiempina vuosina rippikoulua on hiottu jatkuvasti paremmaksi, mutta koronaviruksen myötä he eivät voineet enää nojautua mihinkään vanhaan.
– Itseni on yllättänyt se, miten raskasta on keksiä kaikki uudestaan alusta alkaen. Nuoret ovat kuitenkin ihania ja tulevat aina olemaan, se ei muutu mihinkään. Meillä on myös hyvänä puolena se, että tämänkokoisessa seurakunnassa voidaan miettiä parhaita ratkaisuja sulavasti. Se on kannatteleva asia.
Liisa Kallio