KIRJASTOT. Tänään vietetään Suomessa kirjaston päivää poikkeuksellisissa olosuhteissa, sillä kirjastot kautta maan ovat sulkeneet ovensa koronaviruksen vuoksi. Kirjaston päivänä kirjastot pyytävät asiakkaita kertomaan somessa, miten he käyttävät kirjastoa. Kirjaston päivän kampanjan sometunnisteet ovat #kirjastonpäivä ja #biblioteketsdag.
Turun kirjastopalvelujohtaja Rebekka Pilppulan mukaan töitä riittää koko henkilöstölle, vaikka kirjastot ovatkin kiinni.
– Aloimme suunnitella työtehtävien uudelleen organisointia hyvissä ajoin tiimeittäin ja tiistaina saatiin kaikki sovittua. Nyt täällä tehdään rästihommia ja sellaista kokoelmatyötä, jolle on viime vuosina ollut aivan liian vähän aikaa. Samalla täällä tehdään sitä ihan perustyötä: esimerkiksi suuri osa aineistohankinnasta ajoittuu juuri keväälle. Ja nyt meidän kirjavinkkareilla on aikaa uudistaa omaa toimintaansa, Pilppula listaa.
Lisäksi useampi työntekijä ahkeroi kirjaston varaston parissa. Sen järjestäminen olisi ollut ensi kesän projekti, mutta nyt se saadaan jouhevasti valmiiiksi jo keväällä, kun useampi työntekijä pystyy keskittymään siihen.
– Tällaisia töitä helpottaa nyt paljon myös se, että suuri osa kirjoista on lainassa, kertoo kirjastopalvelujohtaja.
Kun hallitus tiedotti kirjastojen sulkeutumisesta maanantaina, kirjastoihin tuli valtavat yleisöryntäykset. Erityisesti lastenosastolta lainattiin ennätysmäärä kirjoja.
Pilppula uskoo, että tämän kuun aikana koko Suomessa tullaan tekemään melkoinen digiloikka. Myös kirjastossa on nyt aika miettiä digipalvelujen kehittämistä.
Uusia toimintatapoja
Kirjastot ympäri Suomen pohtivat tällä hetkellä kuumeisesti, miten ne voivat palvella asiakkaitaan poikkeusolosuhteissa. Suomen kirjastoseuran toiminnanjohtaja Rauha Maarno kertoo, että käytännöt voivat vaihdella voimakkaasti isoilla ja pienillä paikkakunnilla.
– Sallassa pantiin pystyyn kirjakassipalvelu. Kirjaston henkilökunta pakkaa asiakkaiden toivomat kirjat kasseihin ja noudosta sovitaan asiakkaan kanssa. Isoissa kaupungeissa mietitään nyt ennen kaikkea, miten asiakkaita voidaan palvella verkossa ja mihin henkilöstön työaikaa suunnataan. Esimerkiksi Turun kaupunginkirjasto avasi instaliven, jossa kirjastonhoitaja vastaa asiakkaiden kysymyksiin ja vinkkaa kirjoja arkiaamuisin, hän kertoo.
Virtuaalisilla aamukahveilla kirjaston työntekijät vastaavat Instagramin livessä tunnin ajan asiakkaita askarruttaviin kysymyksiin, vinkkaavat kirjoja, kertovat työstään ja haastattelevat kirjailijoita. Kahveille voi liittyä seuraamalla Instagramissa nimimerkkiä @turunkaupunginkirjasto.
Omakirjasto puolestaan on palvelu, joka tarjoaa monipuolista saavutettavaa kulttuuria kotisohvalle saakka. Valikoimaan kuuluu muun muassa jumppavideoita, äänikirjoja, verkkokonsertteja ja virtuaalikirkko. Omakirjasto on ulkoasultaan simppeli ja sitä on helppo käyttää, vaikka ei olisi tottunut viettämään vapaa-aikaa verkossa.
– Eikä tietenkään kannata unohtaa e-kirjoja, Turusta vinkataan.
Valtava valikoima luettavaa ja uusia maailmoja odottaa parin klikkauksen päässä. E-aineistojen lainaamiseen tarvitaan kirjastokortti ja tunnusluku.
Rauha Maarnon mukaan kirjastojen sähköisiä palveluja pitää edelleen kehittää. Suomen kirjastoseuran tavoitteena on saada koko maan kattava kuntien yhteinen e-kirjasto.