12. kesäkuuta ensi-iltaan tuleva Nunnia ja konnia -musikaali on haastava ja kunnianhimoinen teos koko Paimion kesäteatterin työryhmälle. Kuitenkin juuri siitä syystä musikaali valittiin tulevan kesän ohjelmistoon.
PAIMIO. Nunnia ja konnia -musikaali perustuu The Sister Act -nimiseen elokuvaan vuodelta 1992. Musikaalin juoni on elokuvasta tuttu, mutta musiikki on Alan Menkenin tuotantoa. Sen ovat suomentaneet Heikki Sankari sekä Kristiina ja Jussi Vahvaselkä. Nunnia ja konnia -musikaalia on aiemmin esitetty Suomessa muun muassa Samppalinnan kesäteatterissa ja Uudenkaupungin Teatterissa sekä Lahden ja Kokkolan kaupunginteattereissa.
Paimion kesäteatterin Nunnia ja konnia -teoksen ohjaa Eija-Irmeli Lahti, jolle ohjaus on neljäs Paimiossa.
– Tämä musikaali on niin vaativa, ettei sitä lähdetä tekemään ihan tuosta noin vain, jos sen haluaa tehdä kunnolla. On rohkeaa Paimion kesäteatterilta lähteä tekemään näin suurta musikaalia. Tällaista satsausta kannattaa arvostaa, Lahti sanoo.
Eri musiikkigenrejä sekaisin
Tulevan kesän spektaakkelin vaativuudesta kertoo se, että näyttelijöitä on lähes 30. He esittävät muutaman tunnin pituisen musikaalin aikana noin 20 laulua, joista pisimmät kestävät kuusi minuuttia. Jokainen kappale vie juonta eteenpäin. Genret vaihtelevat soulin, gospelin ja discon välillä jopa keskellä laulua. Se tuo omat haasteensa kuusihenkiselle livebändille. Laulun ja tanssin lisäksi rima nousee entistä korkeammalle, kun pakettiin lisätään haastavat koreografiat.
– Monet mukaan tulleet ovat yllättyneet, että tämä onkin näin haastava. Tässä on paljon vaihtuvuutta biisien välillä ja niiden sisällä, kauniita soolonumeroita ja moniäänisiä kohtauksia, jotka tekevät tästä musikaalista vaativan ja mielenkiintoisen, lauluvalmennuksesta vastaava ja Turun Mikaelinseurakunnan Aboa Gospel -kuoron perustaja Silvia Koski kertoo.
Hyväntuulinen musikaali tummilla sävyillä
Musikaalissa discolaulajan urasta haaveileva Deloris van Cartier ajautuu murhan silminnäkijäksi. Hänet piilotetaan nunnaluostariin oman turvallisuutensa vuoksi, jolloin räväkän Deloriksen discomaailma kohtaa katolilaisen nunnaluostarin säännöt. Kahden maailman törmäyksessä syntyy kuitenkin jotain hyvääkin, kun Deloris ja nunnat löytävät yhteisen sävelen.
– Tämä on komediaa, mutta siinä on myös tummia sävyjä. Musikaali ei rajaa ketään pois, sillä tämä sopii kaikille. Tarina on niin hyvä, että sen parissa varmasti viihtyy ja unohtaa huolet, Lahti kertoo.
Deloriksen roolissa nähdään paimiolainen, kesäteatterin oma kasvatti Merita Seppälä. Tulevan kesän näyttelijäsuoritus vaatii oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemisen.
– Tarinassa on todella herkullisia juttuja, ja omassa roolissani on paljon eri tasoja komediasta syviin juttuihin. Siinä saa tehdä hienon roolityön ja ison kaaren. Tämä on myös iso haaste, sillä laulut ja tanssikoreografiat ovat vaativia. Ehdottomasti haastavimpia töitä mitä olen tehnyt, Seppälä kertoo.
Rikas kokonaisuus
Vaikka Nunnia ja konnia -musikaali on nähty aiemmin muutamassa eri teatterissa Suomessa, muistuttaa Lahti kuitenkin, että Paimion versio kannattaa ehdottomasti tulla katsomaan.
– Moni voi ajatella, että hei olen jo nähnyt tämän. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa, vaikka tarina on toki sama. Jokaisen teatterin versio on aina uusi, Lahti sanoo.
Pääroolia näyttelevä Seppälä kiteyttää hyvin musikaalin ytimen.
– Harvoin on niin, että musiikki, tarina ja kaikki muu osuu yhteen, mutta tässä eri osat kolahtavat juuri oikein. Koko paketti on täynnä roolien tuottamaa musiikkia, laulua ja tanssia. Kokonaisuus on kompakti ja rikas, josta tulee todella hyvälle tuulelle.
Liisa Kallio