Kolmannen sukupolven Kia Ceed sai töpselin

Kia Ceed koeajossa Raision Kia Centeristä.

Yhdistetty kulutus: 1,2 l /100 km

Päästöt: 29 g/km

Maksimiteho bensamoottori: 77,2 kW (105 hv)

Maksimiteho sähkömoottori: 44,5 kW (60,5 hv)

Hinta veroineen: 35 390 €

AUTOVERTAILU. Slovakian Zilinassa vuodesta 2007 valmistettu eteläkorealainen Kian Ceed on saanut kolmannessa sukupolvessaan myös plug-in-version. Autonvalmistaja lupaa yhdellä latauksella 50 kilometrin toimintaetäisyyden. Edelleenkään plug-in-hybrideistä ei kompromissien vuoksi löydä pitkän matkan kulkupeliä, mutta kaupunkialueilla ei polttomoottoria tarvitse työmatkoilla käyttää.

Kian nimen kohdalla kalskahtava halpuus on kadonnut vuosien saatossa. Nykyään logoa nähdään esimerkiksi jalkapallon Eurooppa-liigan lähetyksissä yhden pääsponsorin statuksella. Silti Kia ei ole unohtanut yhtä suurimmista myyntivalteistaan. He lupaavat edelleen 7 vuoden takuun, joskin siinä on 150 000 kilometrin raja. Normaalissa käytössä rajat eivät tule täyteen.

Plugari Ceed on mielenkiintoinen. Suurin innostus johtuu kompaktiluokan ensimmäisen plugarin hypistelystä. Tätä on odotettu! Kaikki eivät halua katumaasturia, vaikka haluaisivat siirtyä ekologisempaan kulkemiseen. Nyt se on täällä! Nähtäväksi jää, seuraavatko muut autonvalmistajat korealaisten esimerkkiä.

Kia ei halua nostattaa autojensa hintoja lisävarusteen lisähinnan piilohintojen lisäyksillä. Tämä tekee automerkistä helpommin lähestyttävän. Hinta on se, mitä esitteessä lukee ja sillä saat varusteet kylkiäisinä. Kahdella eri varustetasolla myytävän plugarin perusmallissa on kaikki tarvittava. Aktiivinen kaistavahti, automaattinen kaksialueilmastointi (jossa mahdollisuus sulkea kaikki muut paitsi kuljettajan puhaltimet ajoakun säästämiseksi), Apple CarPlay ja Android auto, automaattiset ajovalot ja kuusilovinen automaattilaatikko. Unohtamatta takapenkin istuimen lämmittimiä – lisämukavuutta lapsia kouluun ja harrastuksiin kuljettaessa.

Ceedistä on hankala olla pitämättä. Se on omaan kokoluokkaansa kaiken kaikkiaan mallioppilas. Kia antaa tasaista kyytiä. Tilava takaluukku, rauhallinen ajettavuus ja helppokäyttöiset kytkimet ratissa niin ajotietokoneelle kuin vakionopeudensäätimelle ja radiolle tekevät matkustamisesta mukavaa. Hieman rengasmelua pääsee sisätiloihin, mikä on ihan ymmärrettävää. Kaikkea ei voi edullisesti saada.

Takapenkin tilat ovat kompaktiluokassa usein kompastuskivi. Niin nytkin, sillä Ceedissä ei isohkon koeajokuljettajan taakse ole aikuisella asiaa. Auto onkin sopiva perheautoksi, kunnes lapset tulevat teini-ikään. Tällöin tilan suhteen ei ole ongelmia.

Kia Ceed on plug-in markkinoiden hymypoika tai -tyttö patsaan saaja. Ei paras kouluarvosanoin, mutta aina pirteä ja se, joka muistetaan kevätjuhlassa.

Mikko Seppälä