Raision suosituin tyttö lähtee 2020-luvulle uudella ilmeellä

Uusi tuotantolaitos rakentuu parhaillaan

YRITYSUUTISET. Vuonna 1925 piirretty Raisio-konsernin Elovena-tyttö on saanut uuden ilmeen. 95-vuotias neitokainen alkaa jo muistuttaa kaupunkilaista. Sirppi on kadonnut kuvasta ja kansallispukukin vaihtunut yksinkertaisen tyylikkääseen siniseen.

Elovena-tyttöä on uudistettu vuosikymmenten saatossa useaan kertaan. Tällä hetkellä käytössä oleva Elovena-tyttö on piirretty vuonna 2010. Siltäkin puuttuu jo sirppi, mutta kansallispuku on vielä yllä. Elovena-pakkaukset vaihtuvat uuden ilmeen mukaisiksi asteittain helmikuusta 2020 alkaen.

Muutoksen takana on Raision tavoite kasvattaa kansainvälistä kauraliiketoimintaansa.

– Pohjustimme kansallisen ikonibrändin uudistusta kolmella kuluttajatutkimuksella Suomessa ja ulkomailla, muun muassa Puolassa ja Ruotsissa. Tutkimuksiin osallistui yli 4000 kuluttajaa ja uusi Elovena-design sai heiltä hyvät arviot. Kuluttajat kokivat, että Elovena-tyttö sinisessä mekossa viestii vahvasti suomalaisuutta, luotettavuutta, luonnollisuutta ja ajassa elämistä, Raision markkinointijohtaja Mikko Lindqvist kertoo.

Raisio on vienyt kauratuotteita ulkomaille jo yli parinkymmenen vuoden ajan Nordic- ja Provena-brändeillä, mutta nyt Elovena on valittu kasvavan kansainvälisen kauraliiketoiminnan kärkibrändiksi. Provena-tuotteet muuttuvat Elovena Gluten free -tuotteiksi vuoden 2020 aikana.

– Uskomme, että Elovena-brändin vahva tarina kauran luonnollisesta terveellisyydestä ja suomalaisuudesta kantaa myös ulkomailla. Aloitamme Elovena Gluten free -tuotteiden viennin nykyisiltä markkinoiltamme ja teemme brändiä vähitellen tutuksi muun muassa Ruotsissa, Puolassa ja Venäjällä, kertoo Raision viljapohjaisten brändien kansainvälisestä markkinoinnista vastaava Jennifer Krook.

Raisioon tulossa uusi tuotantolaitos

Elovena-brändin uudistuksen lisäksi Raisio on investoinut vahvasti kansainvälisen kauraliiketoiminnan rakentamiseen. Raision nykyisten tehtaiden kanssa samalle tontille nousee parhaillaan 45 miljoonaa euroa maksava uusi tuotantolaitos.

– Rakentaminen on nyt käynnissä. Rakennuksen pitäisi valmistua vielä tämän vuoden aikana ja tuotantovalmius saavutetaan ensi vuonna, kertoo Mikko Lindqvist.

Uudessa tuotantolaitoksessa tullaan valmistamaan kasvipohjaisia lisäarvotuotteita, joissa kaura on tärkeä raaka-aine. Enempää Lindqvist ei paljasta tulevista tuotteista vielä tässä vaiheessa.

Janica Vilen