Lauttaliikenteen palvelutasoon kohennusta Paraisilla

Kuva: Katariina Mäkinen-Önsoy.

Saaristoliikenteestä vastaava ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen palvelutasoa lauttapaikoilla Parainen–Nauvo, Nauvo–Korppoo, Kustavi–Iniö ja Kasnäs–Hiittinen tilaamalla lisäliikennettä. Palvelutason nostot on tehty tienkäyttäjäpalautteiden ja liikenneseurannan perusteella. ELY-keskus kerää jatkuvasti tietoja lauttapaikkakohtaisesti välityskyvyn riittävyydestä ja pyrkii vastaamaan kysyntään ja kehittämään lauttaliikennettä osana toimivaa liikennejärjestelmää.

SAARISTO. Varsinais-Suomen ELY-keskus toteaa viime vuoden juhannuksen kokemusten pohjalta, että Elektran tuoma lisäkapasiteetti Paraisten ja Nauvon välille ei riittänyt vastaamaan sesongin liikennekysyntään riittävästi, vaan kysyntähuippuun vastaaminen edellyttää kolmannen lautan lisäkapasiteettia. Sopimusvuosina 2019-2022 lauttapaikan palvelutasoa parannetaan lisäämällä kapasiteettia ja liikennöimällä kahden lautan (Elektra, Sterna) sijasta kolmella lautalla (Elektra, Sterna, Falco) juhannusviikolla juhannusta edeltävänä torstaina, juhannusaattona ja juhannuksen jälkeisenä sunnuntaina. Myös pääsiäisenä liikenne on aiempien vuosien kokemusten mukaan erittäin vilkasta, joten samassa yhteydessä päätettiin parantaa pääsiäisliikenteen välityskykyä liikennöimällä kolmella lautalla pääsiäisviikon torstaina ja 2. pääsiäispäivänä (maanantai).

Saaristomeren pullonkaula

ELY-keskus on parantanut lauttapaikkojen Korppoo–Norrskata–Houtskari ja Parainen–Nauvo välityskykyä, minkä johdosta Nauvo–Korppoo lauttapaikasta on muodostunut Saaristotien pullonkaula. Lauttapaikalla on liikennöity kahdella lautalla juhannuksen jälkeisen maanantain ja heinäkuun lopun välisenä aikana päivittäin sekä juhannusta edeltävänä torstaina, perjantaina ja juhannussunnuntaina. Viime vuonna lauttapaikan pullonkaulaa pyrittiin helpottamaan tilaamalla kahden lautan liikennettä perjantaisin ja sunnuntaisin koko kesän ajan eli kesäkuun alusta elokuun loppuun. Se ei kuitenkaan ollut riittävä toimenpide pullonkaulan helpottamiseksi, sillä liikennettä oli runsaasti jo toukokuussa ja vielä syyskuussa. Sopimusvuosina 2019–2022 tullaan liikennöimään kahdella lautalla perjantaisin ja sunnuntaisin (Prostvik 1 ja Nagu 2) 1.5.–30.9. välisenä aikana.

Lisäksi ELY-keskus tutkii mahdollisuuksia lauttapaikan kehittämiseksi pidemmällä aikavälillä. Tällä hetkellä suunnitellaan rantamuutoksia, jotka mahdollistaisivat isomman lautan liikenteen.

Parannuksia myös Kustavi–Iniö sekä Kasnäs–Hiittinen lauttapaikoille

Kustavi–Iniön lauttapaikan haasteena on ollut erityisesti lokakuun viikonloppujen paluuliikenteeseen käytettävissä olleen kapasiteetin riittämättömyys. Jo aiemmin viikonloppujen paluuliikennettä on helpotettu ajamalla viisi vuoroa huhtikuun alusta syyskuun loppuun. Nyt lauttapaikan palvelutasoa parannetaan lisäämällä yksi edestakainen vuoro lokakuun sunnuntaiden aikatauluun sopimusvuosina 2019-2022. Näin myös lokakuussa liikennöidään sunnuntaisin viidellä vuorolla. Lisävuoro on tulossa sunnuntai-iltapäiviin.

Kasnäs–Hiittinen lauttapaikan liikennöintikapasiteetissa on ollut puutteita sekä matkailu- että paikallisten asiointiliikenteen osalta. Suurimmat puutteet ovat olleet viikonlopun liikenteessä. Lauttapaikan palvelutasoa parannetaan sopimusvuosina 2019–2022 mahdollisimman laajasti työaikalainsäädännön mahdollistamissa rajoissa. Liikenteeseen lisätään 1.5.–30.9. välisenä aikana yksi edestakainen vuoro ma-ti, to-su aikatauluun.

TSS