Kun aikanaan moottorisahoja sai hampaat irvessä nostaa maasta, niin nykysahoissa ei sellaista murhetta ole. Lisäksi pienmoottoribensiiniä käyttämällä välttyy pakokaasun katkuilta. Pitkän linjan yrittäjä Arto Jäspi suosittelee alkylaattibensiiniä kaikkiin pienkoneisiin. Sahoista ruohonleikkureihin.
LAITILA. Vuoden 2019 aloittanut Aapeli-myrsky aiheutti vahinkojen lisäksi pienen moottorisahojen myyntipiikin, kertoo lähes sata vuotta sitten perustetun laitilalaisen Jäspin Pyörä- ja Urheiluliikkeen yrittäjä Arto Jäspi. Monille sahanostajalle tulikin yllätyksenä, että nykysahat eivät pahimmillaankaan paina kuutta kiloa ja sähkösahat toimivat verkkovirran ja perässä vedettävän johtosyherön sijaan akulla.
Täyteen ladatun akun kanssa saha toimii peräti neljäkymmentäviisi minuuttia, eli aina yhden tuulenkaataman koivun sillä pihalleen paloittelee. Varsinkin, kun tällaisen sahan kokonaispaino jää kolmeen kiloon.
– Moottorisahoissa on menty teknisesti eteenpäin paljon ja elektroniikka on niissäkin lisääntynyt paljon. Keväällä esitellään muun muassa ruiskukoneella varustettu saha, Jäspi tietää.
– On silti hyvä muistaa, että säännöllinen huolto pidentää moottorisahojen ja muidenkin pienkoneiden käyttöikää ja -arvoa huomattavasti. Lisäksi huollon myötä koneissa mahdollisesti käytön aikana kertynyt kosteus saadaan pois. Kosteus tekee usein tuhojaan muun muassa laitteiden virtapiireissä, Jäspi tietää.
Pienkonebensiinin käyttö suositeltavaa
Polttomoottorikäyttöisten pienkoneiden, kuten juuri moottorisahan, ruohonleikkureiden, raivaussahojen ja monien muiden koneiden moottoriin Jäspi suosittelee käytettäväksi juuri näille suunniteltua ja valmistettua pienkonebensiiniä.
– Pienkonebensiini, eli alkylaattibensiini, on bentseenitöntä ja puhtaammin palavaa bensiiniä. Lisäksi sen haihtuvuus on hyvin pientä ja se säilyttää hyvin käynnistysominaisuutensa, eikä se savuta.
Pienkonebensiini säilyykin oikein varastoituna vuosia ja sen vuoksi se soveltuu mainiosti Jäspin mukaan myös pienmoottoreiden säilytysbensiiniksi.
– Pitkissä säilytysjaksoissa se ei esimerkiksi hartsiinnu ja tästä syystä se pitää muun muassa kaasuttimet ja suuttimet puhtaampina ja toimintakykyisempinä.
Ja vaikka pienkonebensiini on litrahinnaltaan hieman arvokkaampaa esimerkiksi 98 oktaaniseen bensiiniin, niin kotitarveruohonleikkaajan koneen polttoainekulutus kesän aikana ei järin suuri ole. Hintaero kompensoituukin helposti parempikuntoisella moottorilla.
Jäspi painottaa huollon merkitystä
Vuosikymmenet erilaisten pienkoneiden parissa työskennellyt Jäspi on nähnyt alan kehityskaarta varmasti keskivertoihmistä enemmän. Ja yksi asia on säilynyt muuttuvassa maailmassa muuttumattomana. Hyvin toimiakseen, on pienkonetta huollettava säännöllisesti. Tämä tarkoittaa esimerkiksi ruohonleikkureiden osalta sen kerran vuodessa.
– Usein tarkistetaan, että moottorissa on öljyä ja mahdollisesti sitten vain lisätään sitä hiukan. Moottorin käyttöiän ja toimivuuden kannalta öljyt kannattaa vaihtaa kesän jälkeen, vaikka käyttöä ei kovin paljon olisikaan ollut, Jäspi muistuttaa ja viittaa hyvin kuivaan viime kesään, jolloin omakotiasujat eivät montaa kertaa sitä ruohonleikkuria tarvinneet.
– Nelivetoisten ajoleikkureiden huollossa unohdetaan helposti esimerkiksi hydrostaattiöljyjen ajoittainen vaihtaminen. Niille on omat vaihtovälinsä. Lisäksi ajoleikkureissa olevien hihnojen, joita voi olla neljäkin, kunto kannattaa aina tarkistaa ja jos näkee rispaantumaa hihnassa, niin vaihto on edessä, Jäspi listaa ajoleikkureiden huoltotoimenpiteitä.
Perushuoltoon tulee kuulua myös ilmansuodattimien puhdistaminen tai vaihto. Myös kauden aikana leikkuriin kertyneet roskat kannattaa poistaa, jotta niihin jäänyy kosteus ei tekisi tuhojaan.
Kevättä kohti ollaan menossa ja pienkoneille tulee taas enemmän käyttöä omakotitalouksissa. Mikä on sen mukavampaa kuin kaivaa ruohonleikkuri varastosta ja nykäistä se ensimmäisellä vedolla käyntiin. Hyvin huollettu kone kun lähtee useimmiten laakista pörisemään.
Rainer Tähtinen