MEDIA. Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti laadukkaimmat verkossa julkaistavat uutismediat. Molemmat arvioidaan yhtä laadukkaiksi kuin vuotta aiemmin. Sen sijaan sosiaalisen median saamat arvosanat ovat laskeneet merkittävästi, ilmenee IRO Research Oy:n Sanomalehtien Liiton toimeksiannosta loka-marraskuussa tekemästä Yhteisöllistyvä media -tutkimuksesta.
Kun 15-vuotta täyttäneitä suomalaisia pyydettiin arvioimaan erilaisten verkossa julkaistavien uutismedioiden laadukkuutta, nousivat kärkeen Yleisradion ja sanomalehtien digitaaliset palvelut. Asteikolla 0–10, missä 10 tarkoittaa erittäin laadukasta ja 0 erittäin heikkoa uutismediaa, Yleisradion tulos oli sama 7,9 kuin vuotta aiemmin ja sanomalehtien vuoden takainen 7,4 oli noussut 7,5:een.
Vuoden sisään merkittävimmät muutokset tapahtuivat Googlen, YouTuben, Twitterin, LinkedInin, Facebookin, WhatsAppin ja Instagramin tuloksissa. Kun ne vielä vuosi sitten kilpailivat lähes tasaväkisesti joidenkin kotimaisten uutismediapalveluiden kanssa, niin nyt tulokset ovat suorastaan romahtaneet. Google sai arvosanaksi 5,5, Facebook 4,1, WhatsApp 3,7 ja Instagram 3,5. Vuotta aiemmin vastaavien palveluiden arvosanat olivat vähintään 1,5 numeroa korkeammat.
– Muutoksen merkityksellisyyttä lisää se, että sosiaalisen median laadukkuus putosi eniten juuri nämä palvelut parhaiten tuntevien 15–24-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa, toteaa Sanomalehtien Liiton markkinointi- ja tutkimusjohtaja Sirpa Kirjonen.