MIELIPIDE. Kaarinan kaupunki on voimakkaasti kehittänyt ja laajentanut Krossin yritysaluetta, pitäen sitä Kaarinan tärkeimpänä yritysalueena. Krossiin on sijoittunut jatkuvasti uusia kaupan alan toimijoita. Saaristotien tuoma liikennevirta on ollut kaupan alan toimijoille erittäin tärkeä kriteeri paikan valinnalle ja sijoittumiselle Krossiin.
Me Krossin alueen yrittäjät olemme hämmentyneitä siitä, miten Kaarinan kaupunki on nyt ryhtynyt voimakkaasti ajamaan Kaarinan läntistä ohikulkutietä Kurkelasta Kuusiston poikki Kirjalansalmelle. Juhlapuheissa puhutaan Kaarinan olevan yritysmyönteinen ja toimivan kaarinalaisen yrityskentän etujen mukaisesti. Nyt nämä korulauseet tuntuvat unohtuneen päättäjiltä ja viranhaltijoilta tyystin.
Ohikulkutiehanketta perustellaan väitteellä tien tuomasta nopeudesta. Samalla ei kuitenkaan huomata sitä, että myös uudella väylällä tulisi olemaan Kuusiston ja moottoritien välissä lukuisa määrä liikennevalo-ohjattuja risteyksiä. Kaikki Saaristotien liikenne ohjattaisiin suunnitelmissa kauas Krossin alueelta, lähes suoraan Turun Skanssiin ja Itäharjun alueelle.
Huolestuttavimpana asiana pidämme sitä, että hankkeen vaikutuksia Krossin alueeseen ei ole tarkasteltu riittävästi, jos lainkaan. Hankkeen yhtenä perusteena käytetään Varsinais-Suomen liiton 2000-luvun alussa laatimaa, osin 1990-luvun lopun lukuihin nojaavaa asiakirjaa ”Seudullisten vaikutusten arviointi Kurkelantien jatkeesta”. Tämä parikymmentä vuotta vanha asiakirja ei edes tunnista Krossin alueen merkitystä Kaarinalle ja sen elinkeinoelämälle. Siksi vaadimme Kaarinan kaupunkia sekä Varsinais-Suomen liittoa tarkastelemaan uudelleen, millaisia yritysvaikutuksia sekä muita vaikutuksia Kurkelantien jatke eli Kaarinan läntinen ohitustie toteutuessaan tulisi tuottamaan Kaarinalle ja Krossille.
Kannatamme lämpimästi muutoin Saaristotien kehittämistä, uuden korvaavan riippusillan rakentamista Kuusistosta Kirjalaan sekä Kaarinatien nelikaistaistamista 110-tien ja moottoritien välillä.
Krossin alueen yrittäjät