MIELIPIDE. Heinäkuussa astuu voimaan uusi taksilaki. Esteettömistä takseista, etenkin paaritakseista on jo nyt paikkakunnasta riippuen pulaa. Kun jatkossa jopa mopoauto kelpaa taksiksi niin kalliimman kaluston hankkiminen nousee kynnyskysymykseksi taksialan yrittäjille. Tulevaisuudesta kun ei tiedä. Myöskään ammattitaitoisia kuljettajia ei ole saatavilla riittävästi, monet kun ovat alkaneet tämän uudistuksen myötä hakeutua muihin töihin.

Jatkossa ajoluvan saanti helpottuu, mutta se ei takaa ammattitaitoisen henkilökunnan määrän kasvua, pikemminkin päinvastoin. Itse jo tässä vaiheessa olen törmännyt asiakkaiden huoliin siitä, saavatko kuljettajat jatkossa riittävästi tietoa vanhusten, vammaisten, liikuntarajoitteisten sekä eri kehitysvaiheissa olevien lasten erityistarpeisiin liittyen. Takseillahan kuljetetaan myös monisairaita ja terveydentilaltaan vaativiakin asiakkaita.

Tällä hetkellä jokapäiväistä todellisuutta on sekin, että ihmisen saadessa sairaskohtauksen tai vointinsa äkillisesti huonontuessa soitetaan ambulanssi paikalle, mutta läheskään aina sairastunut ei ambulanssilla siirry sairaalaan. Jos ensihoitajat toteavat henkilön olevan liian hyvävointinen ambulanssin kyytiin, tilataan kelataksi. Erityisesti pienillä paikkakunnilla on tulevaisuudessa vaarana, ettei paaritakseja ole. Tällöin taksi tilataan naapurikunnasta. Etäisyydet ja ajomatkat kasvavat ja aikaa kuluu.

Kun uuden lain astuessa voimaan myöskin päivystysvelvoite loppuu niin sairaskohtauksen sattuessa ja ambulanssin saapuessa paikalle ei ole automaattista, että lähettyvillä ylipäätään on taksia. Ei välttämättä edes sieltä naapurikunnasta saatavilla. Asemapaikkavelvoite loppuu, mikä tarkoittaa sitä, että taksihan voi liikkua jatkossa mielensä mukaan sinne missä kyytejä on todennäköisimmin tarjolla. Ei siinä välttämättä jäädä syrjäkylän metsiin odottelemaan josko puhelin satunnaisesti pirahtaisi.

Jos ambulanssit joutuvat tässä tapauksessa enemmän potilaita liikuttamaan niin onko tätä huomioitu resursseissa? Missä kohtaa siinä tapauksessa tulevat säästöt ja kuka viime kädessä vastaa potilasturvallisuudesta? Pahoin pelkään, että tästä tulee seuraava aktiivimallin kaltainen pommi. Ei tiedetä, mistä ollaan päätetty, mutta pakko on ollut laki saada läpi. Seurauksista ei piitata, koska itsellä kuljetukset jatkossakin ministeriauton muodossa toimivat.

Taksi-isäntien lopettaessa yritystoimintaansa jalansijaa saavat ulkomailta tulevat yritykset. Kuka varmistaa verorahojen pysymisen Suomessa? Miten käy vakitaksin käyttöoikeuden eli esimerkiksi lasten oikeuden käyttää samaa, tuttua taksia? Selvitetäänkö jatkossa kuljettajien taustat vai madaltuuko kynnys siihen, kuka saa ajaa taksia, taustastaan riippumatta?

Jos taksit alkavat liikkua ilman taksamittareita niin sehän jo itsessään luo loistavat edellytykset harmaan talouden lisääntymiseen. Kukaanhan ei ole vielä osannut vastata siihen, miten jatkossa näitä asioita valvotaan. Melkoinen hyppy tuntemattomaan. Toivotaan parasta, kuten nykyhallituksella on tapana.

Petri Jalo

Taksinkuljettaja

Maskun SDP:n puheenjohtaja