Keskikulutus: 4,3 l / 5,9 l / 4,9 l
Päästöt: 110 g/km
Maksimiteho: 66 kW / 88 hv
Hinta veroineen: 16 990 €
AUTOVERTAILU. Suzuki Swift tuo kaikkien saataville pikkuauton nelivedolla ja riittävillä varusteilla. Vaikka osa perushyödykkeistä uupuu, on auto ennen kaikkea hauska vaihtoehto automarkkinoilla. Jotain Cliosta, jotain Jukesta, mutta persoonallisuus kuvaa ehkä parhaiten kaupunkiliikenteen pujottelijaa.
Swiftiin on lyöty mukava määrä apulaitteita hintaansa nähden. Neliveto vetää tasaisesti ja auton hallinta on helppoa sorallakin. Nykyaikana yksi ehdottomista lisävarusteista on Android ja Apple Carplay, joten se luonnollisesti löytyy ohjaamosta. Puheentunnistus tottelee suomea, mikäli kyseinen kieli on vain valittuna omasta puhelimesta. Päivävalot on toteutettu ledeillä, ja automaattivalaistuksella takapää pysyy pimeänä.
Kaupunkiajossa positiivisesti yllätti Swiftin ketteryys. Toki tässä kokoluokassa autot mahtuvat aika pienistäkin väleistä, mutta Swift kääntyy ketterästi. Kääntösäde pysyy todella pienenä, joten mökkiteiltä ja kapeilta kaupunkiväyliltä pääsee aina ulos ilman suurempia hikipisaroita. Peruutuskamera auttaa taaksepäin mentäessä, mikä on ehdoton asia, sillä takapuskurin sijainnin arviointi vaatii totuttelua.
Auton konehuoneesta löytyy 88-hevosvoimainen 1,2-litrainen dualjet, joka on ainakin Suzukin insinöörien mukaan yksi mahdollisista tulevaisuuden koneista varsinkin pikkuautoissa. Dualjetin vahvuus on kokoonsa nähden suuri vääntö ja samanaikaisesti polttoaineen kulutuksen väheneminen. Tämä on ehdottoman tärkeä asia pelkästään luonnonkin kannalta.
Tavaratila on 265-litrainen ja sinne mahtuu lastenrattaat sekä uimarannalle pakattavat pikniktarpeet viidelle hengelle. Kaksi aikuista ja kolme alle kymmenvuotiasta matkustavat autossa ilman vaikeuksia. Varsinkin pään yläpuolelle jäävä tila saa koeajokuljettajalta suuren kiitoksen, sillä se on kokoluokassa kilpailevilla autoilla usein unohdettu tai ainakin nipistetty kohde.
Huolimatta muovisesta sisätilasta, sulattaa uusi Swift sydämen. Swift ei yritä olla mitään muuta kuin oma itsensä. Pieni ja pippurinen neliveto, joka sulautuu kaupunkiliikenteeseen pilke silmäkulmassa. Swift ei ole vakava, vaan nimenomaan hauska lisä pienten autojen joukossa. Toki adaptiivista vakionopeudensäädintä ei löydä, ja manuaalivaihteilla tarvitsee matkaa taittaa, mutta silloin on aina hyvä muistaa Swiftin ehdoton valtti, hinta. Alle 17 000 eurolla saa itselleen auton, joka ei ominaisuuksiltaan ja käyttömukavuudeltaan jätä kylmäksi.
Mikko Seppälä