Keskikulutus: 4,2l / 6,9l / 5,2l
Päästöt: 118 g/km
Maksimiteho: 73,5 kW / 100hv
Hinta veroineen: 20 676 e
AUTOVERTAILU. Ford teki vihdoin autoihinsa suuria muutoksia nimenomaan sisätiloihin ja vanhanaikainen sinertävä avaruusalussisusta on poissa. Muutos on kaikin puolin onnistunut. Säätimet ovat helposti käsillä ja tärkeimpänä myyntivalttina nuorten aikuisten kohdalla on Ford SYNC3 –järjestelmä, joka tuo ajokkiin älypuhelinten käyttöliittymät ja kahdeksan tuuman näytön.
Fiestan kuljettaminen kaupunkiolosuhteissa on edelleen mukavaa. Auto mahtuu pieniin väleihin ja jalkoihin sillä ei jää. Sisätilat ovat, kuten aina, pienissä autoissa akilleen kantapää ja suuren koeajokuljettajan taakse ei istumaan mahdu edes teini-ikäiset. Tässä kokoluokassa ei tosin tarkoituksenakaan ole myydä perheautoa, vaan nuorille aikuisille kulkupeliä.
Kahdeksannen sukupolven Fiestan kohdalla ovat Fordin insinöörit pistäneet parastaan. Kovin kilpailtu autoluokka saa nyt todellisen haastajan, eikä vähiten muotoilijoiden vuoksi. Ulkokuori on muutettu virtaviivaisemmaksi, unohtamatta konsernin tunnusmerkkiä – vahvaa keulalinjaa. Sisätiloihin mennessä unohdat olevasi Fordissa. Tai oikeammin, olet uuden sukupolven Fordissa. Mikään ei muistuta entisestä, pl. muutamien säätimien paikat ratissa. Voidaankin onnitella muotoilutyön tekijöitä, sillä uusi Fiesta on houkuttava.
Fiestaan on tuotu myös käytännössä kaikki mahdollinen sähköavusteisuus, mitä nykyautolta vaaditaan. Pysäköintiavustin toimii helposti yhtä nappia painamalla ja taskuparkkiin on yksinkertaista ajaa. Avustimella voi myös peruuttaa ruutuun ja se avustaa taskuparkista ulos lähtiessä. Vakionopeudensäädin on fordmainen ja helppokäyttöinen. Se löytyy ratin päältä, jolloin säätimet ovat näkyvillä. Infonäyttö kojetaulussa on modernisoitu. Sininen väri on historiaa, mikä on ehdottomasti hyvä asia.
Vaikka Fiestan muotoilua on uusittu, ei autoa ole annettu tehdä tunnistamattomaksi. Fiesta on ollut pitkään pikkuautomarkkinoiden johtavia ajoneuvoja, joten miksi korjata sitä, mikä ei ole rikki. Muutokset ovatkin enemmän nykyaikaisen teknologian mukaan tuloa. Apple Carplay toimii moitteetta (koeajajalla ei ollut käytössä Android puhelinta) ja puheohjaus löytyy myös Suomeksi. Näin ollen kuljettaja voi pitää kätensä ratissa antaessaan seuraavaan määränpään osoitteen puheella. Turvallisuus edellä.
Ford Fiesta on aiemmin kulkenut loistava moottorinsa edellä. Nyt pikkupadan ympärille on tuotu ajomukavuutta, käytännöllisyyttä ja viihtyvyyttä. Huippuluokan Bang & Olufsen -yhtiön valmistamat kaiuttimet tuovat myös musiikkinautinnon uudelle tasolle. Unohtamatta mahdollisuutta adaptiiviseen vakionopeudensäätimeen. Ford Fiesta on uusiutunut näyttääkseen, kuka on kukkulan kuningas.
Mikko Seppälä