Ensimmäistä kertaa Suomen vesistöillä liikennöinnin aloittava hybridialus, Elektra, saapui Aurajokivarteen uteliaiden ihasteltavaksi maanantaina 29. toukokuuta. Finferriesin uusimman lautan kastoi liikenneministeri Anne Berner. Pääasiassa sähköllä liikkuvan yhteysaluksen on tarkoitus aloittaa liikennöinti Paraisten ja Nauvon välillä kesäkuun aikana.
PARAINEN. Kiinnostuneita kerääntyi paikalle pitkäksi jonoksi asti sen jälkeen, kun aluksen kummina toimiva liikenneministeri oli maanantaina 29. toukokuuta vihkinyt vaikuttavan kokoisen lautan.
– Oli suuri kunnia saada pääosin sähköllä kulkevan aluksemme kummiksi liikenneministeri Berner. Tämä on meille osoitus siitä, että panostustamme uuteen ympäristöystävälliseen tekniikkaan arvostetaan, Suomen lauttaliikenteen toimitusjohtaja Mats Rosin kertoo.
Aurajokirannasta Elektra siirretään liikennöimään Paraisten ja Nauvon välille.
– Liikennöinti aloitetaan mahdollisesti juhannusviikolla, kesäkuun aikana joka tapauksessa. Aluksella on vielä monenlaista testattavaa, informoi Finferriesin turvallisuus- ja liikennejohtaja Pasi Roos.
Ensisijaisesti maasähköä, varalla dieselgeneraattorit
Elektra kulkee ensisijaisesti maasähköllä ladattavilla akuilla.
– Rannoissa on lataustornit, joista akut ladataan aina aluksen saapuessa rantaan, Roos kertoo.
Suomen sääolosuhteiden vaihteluihinkin on luonnollisesti varauduttu.
– Kovien jäätalvien tai sähkökatkosten aikana käytetään dieselsähköä. Aluksessa on kolme dieselgeneraattoria, Roos lisää.
Suunnittelukriteereissä korostettiinkin toimintavarmuutta, jotta lopputuloksena saadaan uusinta teknologiaa hyödyntävä ja laadukasta peruspalvelua tuottava alus.
Aluksen nimi syntyi ajatuksesta, että sen olisi kuvattava jollakin tavoin sähköä. Lisäksi edellytyksenä oli, että se olisi helppo lausua niin suomen, ruotsin kuin englanninkin kielellä.
– Valitsemalla Elektran hybridilautan nimeksi kunnioitamme myös vanhoja merenkulkuperinteitä antamalla alukselle naisen nimen, sanoo Mats Rosin.
Suomen suurin maantielautta
Elektra on rakennettu Puolassa CRIST S.A. -telakalla. Rakennustyöt aloitettiin vuoden 2016 huhtikuussa. Finferries kiittelee yhteistyötä ja työn jälkeä.
Moderni tekniikka, joka sähköllä toimivaan lauttaan tarvitaan, on Siemensin toimittama. Aiemmin Siemens on toimittanut tekniikan myös Norjassa liikennöivään Ampere-sähkölauttaan.
Toimitusjohtaja Mats Rosinin mukaan on ollut turvallista panostaa uuteen tekniikkaan sellaisen yhteistyökumppanin kanssa, jolla on jo aiempaa näyttöä toimivasta sähkölautasta.
Sen lisäksi, että Elektra on muita Suomessa liikennöiviä maantielauttoja ympäristöystävällisempi, on se myös huomattavasti suurempi.
Lautta on 97,92 metriä pitkä ja 15,20 metriä leveä. Siihen mahtuu kaikkineen 90 henkilöautoa ja matkustajat ja henkilökunta yhteenlaskettuna 375 henkilöä.
Uusi alus ei tule vaikuttamaan Parainen–Nauvo-reitin aikatauluihin.
Jaakko Virrankoski