Väliltä Varissuo–Vaala

Seudullisen Föli-liikenteen alkaessa kesällä 2014 saimme uutena mm. seudullisen linjan 600, joka jatkoi Vaalan päätepysäkiltä Varissuon kautta Littoisiin. Kaarina ja Lieto päättivät kuitenkin viime vuonna lopettaa kyseisen linjan ja korvata sen Kohmon linjan jatkeella. Esko Heinosen laatima sosialidemokraattisen lautakuntaryhmämme (Heinonen, Salminen, Laulumaa) aloite tähtäsi korvaavan palvelun järjestämiseen. Tuloksena saatiin kokeiluna pariksi kuukaudeksi linja 601 Varissuon ja Littoisten välille. Käyttäjämäärät eivät kuitenkaan olleet riittävät, jotta Kaarina ja Lieto olisivat jatkaneet linjaa.

Linjan 600 loppuminen siis vei Föli-yhteyden Littoisten ja Varissuon väliltä kokonaan, mutta se myös lopetti sunnuntailiikenteen ja lyhensi iltaliikennettä sekä heikensi tarjontaa muinakin aikoina Varissuon ja Vaalan/Lausteen väliltä. Omassa lautakunta-aloitteessani, jonka allekirjoittivat SDP:n, Vasemmistoliiton ja Vihreiden edustajat, ehdotan ratkaisuksi linjan 60 jatkamista Vaalan päätepysäkiltä Varissuon päätepysäkille. Virkamiespuoli ei vielä lämmennyt ehdotukselle, mutta lautakunta palautti yksimielisesti asian uudelleen valmisteluun. Toivottavasti linja 60 palvelee ensi syksynä heitäkin, jotka tulevat Lausteen ja Vaalan suunnasta Varissuolle terveysasemalle, töihin, yhdistysten ja seurakuntien tilaisuuksiin jne.

Vaalan tasoristeyksen rakentaminen eritasoiseksi on taas nostettu esiin. Haluan muistuttaa, että huonosti toteutettuna eritasoliittymä voisi vain heikentää meidän tavallisten asukkaiden elämänlaatua. Liittymä ei saa olla näkymiä pilaava sillanrumilus, joka katkaisee Vaalantien kahteen osaan ja pakottaa kaikki Varissuon ja Vaalan väliä liikkuvat kulkemaan pitkän mutkan Lausteen kautta kyseistä sillanrumilusta pitkin. Hanke on toteutettava mieluummin alikulkuna. Kevyen liikenteen alikulku, joka yhdistää Vaalantien eri puoliskot toisiinsa ja mahdollistaa nykyisen kaltaisen liikkumisen, on joka tapauksessa välttämätön. Jos järjestelyä muutetaan nykyisestä, on siis tehtävä se hyvin, maksoi mitä maksoi. Pahalta näyttävät onnettomuustilastot eivät oikeuta huonoa ratkaisua − ylikäytävän kuolemantapauksia selittää yleensä joko käsittämätön uhkarohkeus tai omaehtoinen hakeutuminen junan alle, joten niitä tuskin voidaan estää liikenneratkaisuilla vaan toimin, jotka lisäävät työllisyyttä, vähentävät tuloeroja ja ylipäänsä muuttavat pahoinvointia hyvinvoinniksi. Vanhoja vaalalaisia haastatellessani olen kuullut, että aikoinaan oli kaksikin radanylityskohtaa, kaksi polkua, toinen nykyisen ylikäytävän paikalla ja toinen Koppelonkadun pään paikkeilla, molemmat ilman laskeutuvaa puomia, kilkattavaa kelloa ja liikennevaloja, jotka kaikki on nykyisin. Onnettomuuksia oli tuolloin kuitenkin ani harvoin.

Päivi Salminen 

Turun kaupunkiseudun joukkoliikennelautakunnan jäsen (sd.)