Työllistämiskampanjan tavoitteena on tavoittaa mahdollisimman suuri joukko 15–18-vuotiaita nuoria ja tukea heitä kesätyönhaussa. Kampanjamarkkinointia hoitavat Turun ammattikorkeakoulun insinööri- ja tradenomiopiskelijat, jotka tarjoavat myös apuaan pk-yrityksille nuorten työsopimuksiin ja -tehtäviin liittyvissä asioissa.
TYÖLLISYYS. Raision Kauppakeskus Myllyssä 25. tammikuuta järjestetyillä NY Uskalla Yrittää -aluemessuilla lanseerattu Kesäduunaa-kampanja edistää paikallisten nuorten ja yritysten kohtaamista. Haaste on akuutti. Kesäkuun 2016 lopussa Varsinais-Suomessa oli 7 688 16–29-vuotiasta työtöntä, joista joka neljännellä ei ollut perusasteen jälkeistä koulutusta.
Kesäduunaa-toimintaa on viimevuotisen kampanjan pohjalta uudistettu ja laajennettu käsittämään koko Varsinais-Suomi. Yhteiskampanjassa ovat tänä vuonna mukana Turun ammattikorkeakoulu, Turun kaupunki, Salon Yrittäjät, Varsinais-Suomen Yrittäjät ja Varsinais-Suomen liitto sekä useat muut yhteistyökumppanit.
– Haastekampanja perustuu alun perin Salon Yrittäjien vuosina 2014–2015 toteuttamaan malliin, jossa Salossa työllistettiin satoja nuoria alueen pk-yrityksiin. Tämä on nyt toinen kerta, kun kampanja järjestetään Turun seudulla, kertovat kampanjan tiedotustiimi Alina Venermo, Ilona Seppälä, Mikael Merisaari ja Sini Virta Turun ammattikorkeakoulusta.
– Viimevuotinen kampanja oli menestys. Tuloksena oli runsaat 200 kesätyöpaikkaa ja paljon tyytyväisiä nuoria sekä työnantajia, lisäävät tiedotustiimin jäsenet.
Ammattikorkeakoulun hankeasiantuntija Jenni Suominen painottaa, että vastuu kesätyöpaikan hakemisesta on nuorella itsellään.
– Opiskelijamme ohjaavat nuoria esimerkiksi LinkedIn-profiilin tai CV:n teossa, sekä neuvovat kontaktoimaan paikallisia yrityksiä. Yhteydenotot ja hakeminen ovat edelleen nuoren oma tehtävä. Hakuprosessissa ei kannata lannistua liian nopeasti, vaan toimia aktiivisesti, muistuttaa Suominen.
Oljenkortta pk-yrittäjille
Kampanjassa pyritään löytämään yrityksiä kaikilta toimialoilta. Tavoitteena on, että nuori saisi työskennellä yrityksessä vähintään kahden viikon pituisen jakson.
– Haasteenamme on rohkaista erityisesti pk-yrityksiä rekrytoimaan nuoria. Tarjoamme paitsi apua palkkaukseen ja työehtosopimuksiin liittyvissä kysymyksissä, tuomme myös kesätyöinfoa tiiviimmin ja selkeämmin niin nuorten kuin yritystenkin tietoisuuteen. Kaikilta työpaikoilta löytyy varmasti järkevää tehtävää nuorille, Varsinais-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Hanna Munter sanoo.
– Monellekaan yritykselle ei olisi esimerkiksi pahitteeksi kehittää otettaan some-maailmassa. Siinähän olisi nuorelle valmiiksi tuttu ympäristö tarttua toimeen muiden avustavien tehtävien ohella, Munter lisää.
Kesäduunaa on nyt osa laajempaa Euroopan sosiaalirahaston tukemaa Kesäduunipolku2030-konseptia, jossa tavoitteena on ohjata 15–29-vuotiaita kesätyöhön liittyvissä kysymyksissä.
Alueen parhaat NY-yrittäjät palkittiin
NY Uskalla Yrittää -messujen yhteydessä pidetyssä semifinaalissa paikalla oli lähes 80 varsinaissuomalaista koululaista.
Parhaana myyjänä palkittiin Fun Candies NY:n Sakari Seespuro Raision Vaisaaren koulusta. Paras perusasteen NY-yritys Business Race NY ponnahti niin ikään Vaisaaren koulusta, kun taas paras toisen asteen NY-yritys PuuhaPojat NY tuli Nousiaisten lukiosta.
Paras palvelu oli Liikuntapalvelut Muay Thai NY:llä ja paras messuosasto Naamn NY:llä Turun ammatti-instituutista. Parhaan tuotteen palkinnolla palkittiin Pajáro NY Turun Vasaramäen koulusta.
Kunniamaininta meni Nahka Pí NY:lle Salon lukioon.
NY Vuosi yrittäjänä -ohjelma on suunnattu peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille sekä toisen asteen opiskelijoille.
Parhaiten menestyneet NY-yritykset pääsevät edustamaan Varsinais-Suomea kansalliseen Uskalla Yrittää 2017 -finaaliin, joka järjestetään 19.–20. huhtikuuta Helsingissä. Koko maan parhaaksi valittava NY-yritys pääsee edustamaan Suomea kansainvälisiin kisoihin.
Katariina Mäkinen-Önsoy