MASKU. Maskussa kokoonnuttiin 8. joulukuuta joukkoliikenneiltaan, johon oli kutsuttu mukaan uusi kunnanjohtaja Arto Oikarinen ja Fölistä suunnittelija Lauri Jorasmaa. Keskustelussa ihmeteltiin, miksi Masku oli ajautunut Fölin ulkopuolelle. Asiasta ei kenelläkään ollut selvää käsitystä. Tiedettiin vain, että kunta oli selvittänyt asiaa, mutta asia ei ollut edennyt pidemmälle.
Keskustelussa joukkoliikenteen lähes täydellistä puuttumista pidettiin Maskun vetovoiman heikentävänä ja imago tappiona. Kunnan kehittyminen yhtenä vetovoimaisena Turun kehyskuntana edellyttää julkisen liikenteen kehittämistä. Liikenteen puutteina todettiin se, että linja-autot kulkevat pääsääntöisesti 8-tietä ja pysäkkejä on keskustassa vain kaksi.
Vuorojen vähäisyys vaikeuttaa ihmisten elämää myös Kustavintiellä. Ongelmia tuottaa koululaisille aikataulujen heikko suunnittelu. Ne eivät huomioi lasten koulun alkamisen ja loppumisen ajankohtaa. Kunnan sisäistä liikennettä ei juurikaan ole. Kunnanjohtaja ilmoittautui joukkoliikenteen kannattajaksi kertoen myönteisistä kokemuksista Fölistä entisessä kunnassaan Ruskolla. Hän esitti arvion, että, Föliin liittyminen maksaisi noin 350.000 euroa. Tämä kaikki ei olisi suoraa lisäystä, koska laajeneva joukkoliikenne korvaisi koululaiskuljetuksia. Kokonaiskustannukset kasvaisivat arviolta noin 170.000 eurolla.
Jorasmaa kertoi selvityksen Fölin laajentamisesta alkaneen usean kunnan kanssa. Niin ikään paimiolaisilta oli tullut paljon yhteydenottoja ja ihmettelyjä, miksi kaupunki ei ole mukana Fölissä.
Osallistujat pitivät tärkeänä Föli-selvityksen nopeaa etenemistä toteutusvaiheeseen. Samalla he ilmaisivat odottavansa puolueilta yksituumaisuutta asian suhteen. Lauri Jorasmaa arvioi suunnittelun ja päätöksenteon vievän 2 – 3 vuotta. Osallistujat toivoivat nopeampaa aikataulua ja suurempaa avoimuutta kunnalta. Jorasmaa ilmoitti Fölin olevan valmis tiedottamaan suunnitelmasta ensi vuoden syksyllä.
Tapahtuman järjesti Maskun Demarit.
Kalervo Sarha