Peugeot 308 SW on leijonaperheen kruununperillinen

Peugeot 308 SW Active PureTechin automaattina tarjosi testiin Autokeskus Raisio.

Keskikulutus: 5,6 l / 4,0 l / 4,5 l

Päästöt: 106 g/km

Maksimiteho: 96 kW (130 hv)

Hinta veroineen: 26 900 €

AUTOVERTAILU. Peugeotin 308 SW Active PureTech automaattina tarjoaa käyttäjälleen kosketusnäytöllä, bluetoothilla, vakionopeudensäätimellä, automaattisilla tuulilasinpyyhkijöillä ja LED-valoilla varustetun tehopakkauksen. Konehuoneen puolella jyllää kokoluokkansa Engine of the Year 2016. Muotoilussaan Peugeot häviää suureen massaan, mutta ensivaikutelma massa-autosta katoaa välittömästi ensimmäisten ajometrien aikana.

Auto kiinnittää kuljettajansa huomion välittömästi ohjaamoon istuessa. i-Cockpit-nimellä kulkeva sisusta on suunniteltu nimenomaan käytännöllisyyttä miettien. Mittaristo on nostettu ylemmäs, jolloin se pysyy koko ajan kuljettajan näkökentässä. Audiolaitteiden, ajotietokoneen ja ilmastoinnin ohjaus tehdään 9,7” kosketusnäytön kautta. Näyttö on helppokäyttöinen eikä sen omaksumiseen menee aikaa muutamaa minuuttia enempää. Apukuljettajan kohdalla Peugeot on tehnyt hienon ratkaisun. Hansikaslokero on nostettu ylemmäs ja sijoitettu syvemmälle kojelautaan. Näin ollen pitkällä matkustajalla ei jalat ole pakotettuna lokeroa vasten ja tätä kautta penkin voi pitää edempänä säästäen takamatkustajille tilaa. Hansikaslokero on silti isohko. Penkkien säädöillä saa molemmat etupenkit miellyttävään asentoon. Peugeot on ajatellut myös matkustajia, eikä pelkästään kuljettajaa.

Moottori on viimeisintä uutta markkinoilla. Kolmisylinterin PureTech voitti kokoluokkansa vuoden moottoripalkinnon ja sillä ajettiin 2014 uusi kulutus- ja etäisyysennätys. Tehoa löytyy ja moottori yhdistettynä EAT6 -automaattivaihteistoon tekee kiihdyttämisestä miellyttävää. Vaihteiston Quickshift-toiminnolla vaihteensiirto on nopeampaa ja päästöt eivät kasva vastaavaan manuaalivaihteistoon kuin 5 g/km.

Ajonaikaisten hallintalaitteiden käyttö vaatii hetken totuttelua. Vakionopeudensäädin on ratin takana omassa viiksessään. Nopeutta säädetään viiksen takana olevilla painikkeilla ja vakionopeudensäädin tai nopeudenrajoitin vaihdetaan viiksen keskellä olevalla keinukytkimellä. Polkimet reagoivat nopeasti, eikä vaihdelaatikkokaan jää kylmänä ”miettimään” toimintojaan. Ratti on Peugeotin tapaan tehty pienehköksi. Tämän ansiosta jokainen liike välittyy nopeasti kääntyville pyörille. Ohjaus tuntuukin todella jämäkältä. Mökkitietä huristellessa kurveihin sisään ja kurveista ulos ajaminen on miellyttävää.

Peugeot 308 SW on kokoluokkaa pienempi kuin myyntikärjissä keikkuvat Skoda Octavia ja Toyota Avensis. Siitä huolimatta auto haastaa isoveljensä järkevillä sisätilan ratkaisuilla, huippuunsa viritetyllä moottorilla ja älykkäällä vaihteistolla. Tämä auto on hyvä ratkaisu kulutusta, päästöjä ja suorituskykyä kaipaavalle neli- ja viisihenkiselle perheelle.

Mikko Seppälä