K-Market Toravuori avasi ovensa Raisiossa 4.8.

Aluemyyntipäällikkö Mira Kuusikko (vas.) ja myymäläpäällikkö Elise Vaihi esittelivät K-Market Toravuoreksi muuttunutta Valintatalo Raisiota. Näkyvin muutos asiakkaille on tuotevalikoiman muutos, kun Pirkka ja K-Menu-tuotteet ovat asettuneet Valintatalon tuttujen tuotteiden rinnalle. Myymälän aukioloajat pysyvät entisellään ja työntekijät ovat tuttuja. Kuva: Ragip Önsoy.

YRITYSUUTISET. Valintatalo Raisio muuttui K-Market Toravuoreksi torstaina 4. elokuuta. Elokuun loppuun mennessä jo 70 Siwaa ja Valintataloa on kokenut muutostyöt K-Marketeiksi. Kaarinassa niin ikään K-Marketiksi muuttuva Siwa Vyyryläisenmäki avaa torstaina 11.8. ja Naantalissa K-Marketiksi muuttuvan Valintatalon avajaisia vietetään 8.9. klo 10.

Myymäläpäällikkönä jatkaa Elise Vaihi. Vaihi on työskennellyt Valintatalo Raision myymäläpäällikkönä 20 vuotta. Noin kaksivuotisen siirtymäajan hän jatkaa tehtävissä, mutta ei aio hakeutua K-Marketin kauppiasyrittäjäksi.

– Jätän kauppiuden haasteet mieluummin nuoremmille tekijöille, Vaihi toteaa hymyillen.
– Tässä vaiheessa liiketilassa ei ole tehty remontteja tai isompia muutoksia. Hyllytkin ovat entisillä sijoillaan ja värimaailmassa vielä valintatalomaisuutta. Ajatuksena on, että kun K-market Toravuoreen kauppias saadaan, valittu henkilö saa remontoida kaupan näköisekseen, lisää Vaihi.

Myös muut työntekijät ovat tuttuja Valintatalossa asioinneille. Aluemyyntipäällikkö Mira Kuusikon mukaan myös lisärekrytoinneille on mahdollisuus kunhan liikevaihto kasvaa suunnitellusti.

– Tavoittelemme tietysti liikevaihdon kasvua ja sitä kautta tulee mahdollisuus tarjota lisätunteja nykyisille työntekijöille sekä rekrytoida uusia tekijöitä, Kuusikko toteaa.

K-Marketiksi muuttumisen myötä kaupan tuotevalikoima ja ilme vaihtuivat. Lisäksi tuotteiden hintatasoa on laskettu ja kaupassa käy K-Plussa-kortti.

– Siwan tai Valintatalon muuttuessa K-marketiksi kaupan valikoimaan tulee toista tuhatta edullista Pirkka- ja K-Menu-tuotetta. Ensimmäiset 100 Pirkka-tuotetta tulivat jo huhtikuussa. Avajaisiksi valikoima oli täydennetty kokonaisuudessaan, Kuusikko lisää.

Palveluihin on myös lisätty Osta&Nosta-käteisnostopalvelu sekä mahdollisuus hankkia K-lahjakortteja. Keskeisessä roolissa Keskon strategian toteutuksessa on myös lokakuussa 2016 voimaan astuva K-plussa-uudistus. Ohjelman digitalisoitumisen myötä asiakkaat voivat käyttää keräämiään pisteitä sähköisenä rahana kanta-asiakaskortia käyttäessään ryhmän kaupoissa.

Keskon ja Suomen Lähikaupan välinen yrityskauppa vahvistui 12. huhtikuuta. Turun seudulla ensimmäisenä muuttui Liedon Valintatalo, josta tuli K-market Loukinainen 26. toukokuuta. Yrityskaupan myötä kaikki noin 600 Siwaa ja Valintataloa muutetaan K-Marketeiksi 2017 loppukesään mennessä.

Siwojen ja Valintatalojen muutostöiden lisäksi Kesko on käynnistänyt koko K-Market-ketjun uudistuksen. Uuden ilmeen mukaisia kauppoja on ilmestynyt katukuvaan huhtikuusta alkaen. Koko ketju on uudistettu vuoden 2018 loppuun mennessä.

Katariina Mäkinen-Önsoy