Turku älykkäiden liikkumispalveluiden edelläkävijänä

Huhtikuusta alkaen Fölin käyttäjät voivat sekä etsiä ja vertailla reittivaihtoehtoja että maksaa Föli-lippunsa uudella Tuup-sovelluksella. Kuva: Ragip Önsoy.

Tuup esitellään Liikenteen palvelut ja digitalisaatio -tilaisuudessa Turussa tiistaina 8. maaliskuuta.

LIIKENNE. Tuup on suomalainen palvelu, joka tarjoaa Suomen kaikki liikennevaihtoehdot yhdestä mobiilisovelluksesta. Tuupin kautta käyttäjät saavat hinta-, reitti- ja aikataulutiedot eri kulkutavoille, kuten julkiselle liikenteelle, taksille, vuokra-autolle tai polkupyörälle tai näiden yhdistelmille. Föli eli Turun seudun joukkoliikenne on ensimmäinen Tuupin kautta ostettava liikkumispalvelu.

– Turun seudun joukkoliikenne, jolla on maan parhaimmat tekniset edellytykset sekä mobiililippujärjestelmästä saatu avoin rajapinta, on ensimmäinen, jonka kanssa Tuup-sovellus on mahdollista toteuttaa, kertoo Tuupin toimitusjohtaja Johanna Taskinen.

Turun joukkoliikenteen mobiililippuratkaisu palkittiin SLUSH-tapahtumassa syksyllä 2015 Suomen parhaana mobiilipalveluna. Nyt kokonaisuus laajenee helppokäyttöisellä reittioppaalla.

– Huhtikuusta alkaen Fölin käyttäjät voivat sekä etsiä ja vertailla reittivaihtoehtoja että maksaa Föli-lippunsa uudella Tuup-sovelluksella. Vastaavasti Tuupin käyttäjät, esimerkiksi Turussa matkailevat, löytävät Föli-palvelut Tuupista, sanoo Turun seudun joukkoliikennejohtaja Sirpa Korte.

Lippuvaihtoehtoina ovat aluksi aikuisten ja lasten kertaliput sekä 24 tunnin päivälippu.

– Palvelu on testikäyttäjien kokeiltavana maaliskuun ajan, jonka jälkeen se voidaan avata kaikkien käyttöön, Taskinen kommentoi.

Tuupin ilmaiset Android- ja iOS-versiot tulevat ladattavaksi sovelluskauppoihin huhtikuussa. Tuupilla voi etsiä ja vertailla matkoja eri liikkumismuodoille, kuten kävely, pyöräily, joukkoliikenne, auto ja taksi koko Suomessa. Tuupista löytyy myös joukkoliikennepysäkkien ajantasaiset lähdöt niin Turusta kuin muista suurista kaupungeista.

Tuup laajenee myös muuhun joukkoliikenteeseen

Fölin jälkeen Tuupia kokeillaan yhteistyössä Suomen Taksiliiton ja Lounais-Suomen Taxidatan kanssa.

– Jatkossa Tuupin valikoima laajentuu myös muihin joukkoliikennepalveluihin, auton- ja pyöränvuokrauspalveluihin sekä pysäköintipalveluihin. Esimerkiksi Turussakin tarjolla olevat 24Rentin autot löytyvät pian Tuupin sovelluksesta, Taskinen toteaa.

– Tulevaisuudessa Tuup on mahdollista yhdistää myös käyttäjän kalenteriin, jolloin Tuup antaa optimoituja ehdotuksia päivän reitteihin automaattisesti. Tuupin avulla työnantajat voivat myös helpottaa matkahallintoaan ja edistää työntekijöiden kestävää liikkumista, jatkaa Taskinen.

Turku maailman megatrendien kärjessä

Tuup on Mobility as a Service eli MaaS-palvelu, joka on kansainvälisesti kasvava liikennealan digitalisaation megatrendi.

MaaS tarkoittaa liikkumispalveluiden tarjoamista käyttäjille uusien teknologioiden avulla siten, että eri kulkutapojen ja palveluiden yhdistäminen on helppoa.

Edelläkävijänä Föli on toteuttanut Suomen ensimmäisen ja maailmassa edistyksellisen mobiililippuratkaisun yhdessä iQ Paymentsin kanssa teknisesti siten, että myös MaaS-operaattorit voivat myydä ja välittää turvallisesti lippuja omissa sovelluksissaan.

– Tuup on ensimmäisenä Suomessa hyödyntämässä uutta pilvirajapintaamme. Uusi PayiQ®-palvelu on nyt kumppaneidemme käytettävissä sekä Suomessa että kansainvälisesti, kertoo iQ Paymentsin toimitusjohtaja Tuomo Parjanen.

 

Palkittu konsepti

Tuup palkittiin Open Finland Challenge -innovaatiokilpailussa (aiemmin Apps4Finland) tammikuussa Mobility & Turism -sarjassa. Lisäksi Tuup valittiin viime vuonna ClimateLaunchPadin yhdeksi kolmesta Suomen finaalin voittajasta, jotka edustivat Suomea syyskuussa Amsterdamin kansainvälisessä finaalissa.

Tuup esitellään Liikenteen palvelut ja digitalisaatio -tilaisuudessa Turussa tiistaina 8. maaliskuuta. Tilaisuuden järjestävät Liikenne- ja viestintäministeriö, Liikennevirasto, Trafi ja Varsinais-Suomen ELY-keskus.

Katariina Mäkinen-Önsoy