Keskikulutus: 7,1 l / 100km
Päästöt: 159 g/km
Maksimiteho: 206 kW / 280 hv
Hinta veroineen: alk. 48 000 €
AUTOVERTAILU. Volkswagenin Passat-nelivetomallistoon on lisätty kaksilitrainen, 280-hevosvoimainen Highline Winter Edition. Volkswagen Center Turun koeajo-Passat loi nautinnollisen kuvan avarien sisätilojen sedanista.
Särmikkäästi muotoiltu, porrasperäinen Volkswagen Passat Sedan Highline 2.0 TSI 206 kW 4Motion DSG-automaatti Winter Edition on Volkswagen-malliston yläalueelle sijoittuva auto, jonka vakio- ja lisävarustetaso on laaja.
Passat on nelivetoisena erinomainen käyttöauto kaupunkiin ja pidemmille matkoille myös talvisiin oloihin. Se on vakaa ajettava heikomminkin auratuilla teillä. Ajonautintoa lisäävät sulavasti toimiva automaattivaihteisto, tunnokas ja kevyt ohjaus sekä ajoa helpottavat toiminnot kuten lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautusjärjestelmä ja luistonrajoitus.
Jo autoon istuessa kiinnittää huomiota lisävarusteista ratinlämmittimeen, joka kytketään päälle istuinlämmittimen kanssa. Itse auton sisätilat lämpenevät automaatti-ilmastoinnin vetämänä nopeasti tyhjäkäynnilläkin. Moottorin käynnistys tapahtuu avaimettomasti starttinapista.
Passatin kojelaudan keskellä on suuri kosketusnäyttö, josta on helppo ohjata muun muassa radiota, navigaattoria ja moottorimoodeja. Think Blue -toiminto pisteyttää ajoa taloudellisen ajotavan mukaan.
Lisäiloa saa, kun perinteisen mittariston tilalla on koeajomallin tavoin digitaalinen versio ja sen ohjaimet nahkaverhoillussa monitoimiohjauspyörässä peukalolla käytettävissä. Nopeus- ja kierroslukumittareiden ympärille voi rakentaa näkyviin esimerkiksi kulutuksen, tehon, kuljettajan apujärjestelmät tai navigaattorin.
Ratin yhteydessä on kontrollit vakionopeudensäätimelle sekä nopeudenrajoittimelle. Vakionopeudensäätimen ollessa käytössä DSG-automaattivaihteistollinen Passat myös hidastaa nopeutta edellä ajavan auton mukaan pysähdykseen saakka.
Ylämäkilähtöjä varten erinomainen varuste on sähkötoiminen seisontajarru paikallaanpitoavustimella, joka estää autoa liukumasta, vaikkei jarrupoljinta paineta.
Etu- ja takapenkillä on tilaa sekä jaloille että hartioiden ja pään seudulle. Kuljettajanistuimessa on useita mekaanisia ja sähköisiä säätöjä, joten ajoasennon saa muokattua sopivaksi.
Takapenkkien selkänojat saa kaadettua sekä istuinten selkänojan napista että takaluukussa olevista vetimistä. Lasten turvaistuin on mahdollista kiinnittää Isofixillä sivutakaistuimille. Lisävarusteena olevan vetokoukun saa piiloon auton alle ja elektronisesti esiin takaluukussa olevasta napista.
Koeajomallin hinta varusteineen on noin 58 000 euroa.
Marko Vihriä