RENKAAT. Renkaiden ihanteellinen säilytyspaikka on UV-säteiltä suojassa oleva viileä ja kuiva tila. Kun talvirenkaat taas vaihdetaan alle, on tärkeä tarkistaa niiden pyörimäsuunta sekä kunto.

Talvirenkaat saa vaihtaa alle, kun keliolosuhteet sen sallivat. Kylmä ilma ja ilmankosteus muodostavat yön aikana teille jo niin kutsuttua mustaa jäätä.

– Talvi ei voi yllättää, jos seuraa sääennusteita tai edes vuodenaikaa, kommentoi KA-Rengas Oy:n Markus Salonen.

Talvirenkaita on asennettu alle jo Salosen sekä Muhkurin Autohuollon Kristian Långin mukaan jonkun verran.

– Keliin soveltuvat renkaat tulee olla alla. Varsinkin aamuisin suosittelen mieluummin talvirenkaita kuin huonoja kesärenkaita, joiden kanssa ollaan pian helposti ojan penkalla, Lång toteaa.
– Renkaat eivät ehdi näin lyhyessä ajassa kulumaan niin, että vaihtoa pitäisi sen takia venyttää, jatkaa Salonen.

Vaihdon yhteydessä Salonen suosittelee kiinnittämään huomiota renkaan ikään.

– Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kyljestä DOT-merkinnän yhteydestä. 2000-luvulla valmistusajankohta merkitään nelinumeroisella tunnuksella, Salonen kertoo.
– Yli viisi vuotta vanhat renkaat alkavat kovettua, jolloin niiden pito heikentyy, lisää Salonen.

Joulu-, tammi- ja helmikuun aikana on käytettävä talvirenkaita, joiden kulutuspinnan pääurien syvyys on vähintään 3,0 millimetriä.

Rengaspaineet tulee tarkistaa kylmistä renkaista.

– Ohjeellinen rengaspaine on merkitty renkaan sivuun. Henkilöautoissa yleensä noin 2,5 baria on hyvä. Oikea rengaspaine on tärkeä turvallisuustekijä, joka vaikuttaa renkaiden käyttöikään, Salonen sanoo.

Katariina Mäkinen-Önsoy