50 yrityksen yhteistyöverkosto YardMate tähtää korkealle. Turun seudun positiivisen rakennemuutoksen myötä meriteollisuudessa eletään tilannetta, jossa kaikille riittää töitä, eikä aihetta mustasukkaisuuteen ole. Siksi nyt on aika panostaa avoimeen yhteistyöhön, jonka avulla varmistetaan jatkuvuus, eli se, että tilaukset tulevat jatkossakin Turkuun, eikä Kiinaan. YardMaten tähtäimessä on kuitenkin myös kansainväliset markkinat.
MASKU. Meriteollisuuden yritysyhteistyöverkosto YardMate perustettiin huhtikuussa ja nyt mukana on jo 50 yritystä kahdeksalta eri sektorilta ja ympäri Suomen.
– Telakka tekee laivasta 20 % ja alihankkijat 80 %. Keräämme nyt alihankkijoita yhteistyöhön hoitamaan sitä 80 prosentin kakkua, sanoo YardMate manager Annika Perho.
Viimeisin messiin hypännyt yritys on maskulainen tasan 30 vuotta sitten perustettu laivanrakennukseen ja metallirakenteiden valmistamiseen erikoistunut Ablemans. Ablemans kuuluu YardMate-verkoston suurten yritysten tusinaan. Lisäksi mukana nelisenkymmentä pk-yritystä.
Ablemansin toimitusjohtaja Hannu Petäjäsuvanto uskoo verkostoitumisen olevan avain isompien markkinoiden oviin sekä jatkuvuuteen.
– Turun telakalla on nyt iso tilauskanta vuoteen 2024 saakka. Tämä yhteistyö voi avata kaikille isompia kokonaisuuksia, jos ymmärrämme verkostoitumisen arvon. Vesillelasku ja luovutus pitäisi olla kaikkien päämäärä. En voi olla ylpeä siitä, että oma työni on tehty, jos seuraava vaihe tökkii ja homma viivästyy. Jos teen vaikka lohkoja Turun telakalle, asiakkaani ei ole Turun telakka, vaan se runkopuolen tekijä, joka rakentaa lohkoista laivan rungon. Raja-aidat pitää saada yhteistyökumppaneiden väliltä pois. Se on ainoa keino saada laivan kokonaishinta alas ja meille kaikille lisää töitä, hän selittää.
Ablemansin kansainvälisiin korjauskohteisiin erikoistuneen Ablemans LCS:n toimitusjohtaja Esa Ritari jatkaa samoilla linjoilla:
– Olemme aina kaikki rakentamassa samaa laivaa. Se pitäisi kaikkien toimijoiden huomioida.
Ablemansilla on Maskussa 14 toimihenkilöä, mutta työntekijöitä on yhteensä noin sata eri telakoilla ja konepajoilla. Ablemansin osaajia löytyy tälläkin hetkellä Helsingin, Turun ja Rauman telakoilta. Lisäksi yritys on päässyt hyvin kansainvälisille markkinoille. Ablemans LCS on osallistunut laivojen telakointeihin ja suuriin muutostöihin muun muassa Miamissa, Singaporessa ja Dubaissa. Kansainvälistyminenkin on kuitenkin helpompaa isommalla porukalla.
– Esimerkiksi Viking Line on tilannut uudislaivan kiinalaiselta telakalta. Siellä ei ole samanlaista osaamista kuin Suomessa. Tämä olisi hyvä mahdollisuus YardMatelle kerätä valmis joukko kaikkea osaamista ja myydä kokonaispaketti sinne, Hannu Petäjäsuvanto ehdottaa.
Tavoitteena avoimuus ja kokonaisvaltaisuus
Yardmaten perustanut toimitusjohtaja Kari Härkönen on henkilöanalyytikko ja myös MindFit Consulting Oy:n toimitusjohtaja. Lisäksi hän tekee väitöskirjaa kognitiotieteistä Jyväskylän yliopistoon. MindFitin ideana on yhdistää oikeat ihmiset ja työtehtävät. Härkönen on tehnyt tarkkoja substanssiosaamiseen liittyviä analyysejä ihmisistä jo pitkään ja hoksasi, että samanlaista palvelua tarvitaan meriteollisuudessa, jossa rekrytointitarve on parhaillaan kova.
– Henkilöstöpalvelut on yksi kahdeksasta osa-alueesta, johon olemme laivanrakennuksen jakaneet. MindFit on siinä mukana, mutta koska me haluamme olla avoin verkosto, mukaan ovat tulleet myös omat kilpailijani. On selvää, että tällaisessa tilanteessa yksi HR-yritys ei voi palvella koko meriteollisuuden tarpeita. Ja sama avoimuus pätee muillakin osa-alueilla, Härkönen kertoo.
Perinteisesti Varsinais-Suomessa suojellaan Härkösen kokemuksen mukaan tarkasti omaa tonttia.
– Nyt sitä tekemistä on niin paljon, että hommat kannattaa tehdä yhdessä parhaalla mahdollisella tavalla, jotta me saamme sen tilauksen eikä Kiina. Ei ole mitään syytä mustasukkaisuuteen, koska tekemistä riittää kaikille, hän jatkaa.
Avoimuuden lisäksi tavoitteena on kokonaisvaltaisuus. YardMaten verkosto alkaa olla jo kattava, mutta vielä kaivataan lisää yrityksiä mukaan.
– Perinteistä metallia, sähköä ja putkea mahtuu joukkoon toki pilvin pimein, mutta erikoisosaajia kaipaamme erityisesti. Sellaisia toimijoita, jotka voivat olla valttikortteja maailmanlaajuisesti, Härkönen kaavailee.
Mukaan otetaan vain laadukasta osaamista.
– Meille tullaan jäseneksi hakemuslomakkeen kautta. Käymme läpi yritysdataa ennen kuin teemme valinnan. Jos joku telakka haluaa määritellä jonkin tietyn laatustandardin, niin pystymme varmistamaan, että sama standardi menee läpi ketjun, Härkönen sanoo.
Tulevaisuudessa Härkönen uskoo, että heiltä voi tilata vaikka kokonaisen laivan.
– Sitten kun kaikki parhaat yhteistyötahot on osa samaa verkostoa, sekin on mahdollista, hän toteaa luottavaisesti.
Tähtäin kansainvälistymisessä
Meyer Turulla on tilauksia tiedossa vuoteen 2024 asti, mutta vielä toteutumattomien kauppojen myötä YardMatessa uskotaan, että töitä meriteollisuudessa tulee olemaan paljon sitäkin pidempään.
– Puhutaan jo sellaisista ajoista, että työn perässä kannattaa oikeasti muuttaa tänne kauempaakin. Verkoston avulla voimme ottaa vastaan koko perheen, sillä kauttamme järjestyy myös majoitusratkaisut ja logistiikka. Jos pitää rakentaa talo, niin sekin onnistuu. Panostamme kaikkiin elämän osa-alueisiin optikkopalveluista lähtien, Härkönen selittää.
Hän kuitenkin muistuttaa, että verkosto tähtää myös Varsinais-Suomen ulkopuolelle.
– Meidän yhteistyöyritykset verkostoituvat nyt riippumatta siitä, mitä yksittäiset telakat tekevät. Sillä meiningillä tässä ollaan mukana, että nyt saamme hyvää harjoitusta täällä Varsinais-Suomessa, mutta tähtäin on kansainvälistymisessä, hän sanoo.
Seuraavaksi kaikki YardMaten yhteistyöyritykset kerääntyvät yhteen 1. joulukuuta järjestettäville meriteollisuuden yhteistyömessuille Turun BioCityyn. Yritykset verkostoituvat ja lisäksi luvassa on asiantuntijoiden puheenvuoroja. Pääpuhujaksi on kutsuttu Esko Aho.
– 250 ihmistä mahtuu mukaan. Tapahtuma on maksuton, mutta vaatii ilmoittautumisen, Annika Perho kertoo.
Janica Vilen