Pienemmissä luokkaryhmissä opitaan tehokkaammin ja työrauha säilyy

Elämme tiukkoja aikoja kunnassamme mutta säästämistä ei tule aloittaa koulujen ryhmäkokoja suurentamalla. Maskun kouluissa ei tule yhdistää luokkia eikä kasvattaa ryhmäkokoja. Oman työkokemukseni ja useiden kansainvälisten tutkimuksien mukaan pienemmissä luokkaryhmissä opitaan tehokkaammin ja oppimistulokset ovat parempia. Isommassa luokkaryhmässä opettajan on vaikeampi hallita ryhmää jolloin tulee järjestyshäiriöitä, jotka vaikuttavat muiden oppilaiden keskittymiseen ja oppimiseen. Tällöin vuorovaikutus opettajan ja oppilaan välillä keskittyy kurinpitoon ja vuorovaikutus kärsii, joka vaikuttaa suoraan myös kouluviihtyvyyteen.

Ryhmäkoolla on vaikutusta oppimisen ja opetuksen laatuun selkeästi ja sillä on kauaskantoiset vaikutukset mm. myöhempään aikuisiällä toteutuvaan koulutukseen. Se on myös tasa-arvo kysymys. Lapsilla joilla on esimerkiksi kuoppia oppimisessa ja lapset, jotka tulevat heikoimmista perhetaustoista oppimistulokset ovat olleet positiivisempia pienemmissä luokkaryhmissä. Pienemmissä luokkaryhmissä opettajalla on myös parempi mahdollisuus henkilökohtaisen ja yksilöllisen ohjauksen antamiseen sekä aikaa seurata oppilaiden oppimisen kehittymistä.

Itse henkilökohtaisesti pelkään, että ryhmäkokojen suurentamisesta tulee villitys. Jos ryhmäkokoja suurennetaan tulee myös huolehtia, että opettajien ja avustajien määrää lisätään, jotta turvataan laadukas opetus ja yksilöllinen ohjaus oppilaille! Opettajien säännölliset täydennyskoulutukset ovat myös tärkeitä, jotka antavat opettajille mahdollisuuden kehittää taitojaan ja tietojaan. Pidetään huolta, että jälkipolvemme saavat laadukasta koulutusta kunnassamme koska sivistys on avain hyvään elämään!

Kirsi Siira 

Hoitotyön opettaja, sairaanhoitaja YAMK

Maskun kokoomuksen kuntavaaliehdokas ja varapuheenjohtaja