Hoitolatukku kouluttaa kotimaisia ja ulkomaisia kauneusalan ammattilaisia patentoimansa ksylitolia sisältävän Skin Candy -epilointimassan käyttöön.
RUSKO. Ruskoon kuuluvalla Vahdolla sijaitseva vuonna 1985 perustettu perheyritys Hoitolatukku Oy tekee maailmanvalloitusta kosmetiikkainnovaatiollaan. Yrittäjäsisarusten Henna Meriharjun ja Harri Kujalan kehittämässä tuotteessa yhdistyvät perinteinen ihokarvojen poisto ja terveysvaikutteinen ksylitoli. Nyt Skin Candy -nimen saaneella tuotteella on kysyntää jopa toisella puolella maapalloa Uudessa-Seelannissa ja Japanissa asti.
Yleisimmin ihokarvat poistetaan joko höylällä, vahalla tai sokeroimalla. Toimitusjohtaja–kosmetologi Henna Meriharju kertoo, että höyläämisessä on omat huonot puolensa, vahalla poistaminen on kivuliasta ja tavallinen sokerointi on usein hankala opetella ammattilaisellekin.
Myös laseria ja IPL:ää käytetään karvanpoistossa, mutta menetelmät eivät Meriharjun mukaan sovellu hinnan, ihotyypin tai karvan värin takia läheskään kaikille.
– Etsimme pitkään massaa, jolla poistaa ihon karvat helposti ja kivuttomasti. Lopulta keksimme lisätä ksylitolin, joka tarttuu helposti hentoihin ja lyhyisiinkin karvoihin ihoon takertumatta ja ärsyttämättä, selvittää Meriharju.
Turussa 32 vuotta sitten perustettu Hoitolatukku on aiemmin tuonut maahan muun muassa sokerointituotesarjaa. Toista yrittäjäpolvea edustavat sisarukset kuitenkin halusivat kehittää yritystoimintaa lanseeraamalla oman tuotteen.
– Idea jalostui käytäntöön, kun heitimme ajatuksen kemistille, joka varmisti ksylitolin sopivuuden tarkoitukseemme, Meriharju taustoittaa.
Hellää ja nopeaa käsittelyä
Miten Skin Candy eroaa tavallisesta sokeroinnista?
– Ksylitolin terveysvaikutuksia on tutkittu paljon. Tiedetään, että se on luonnontuote, joka ei allergisoi, sopii atooppiselle iholle ja ehkäisee bakteerien kasvua, Meriharju sanoo.
– Ksylitolin ansiosta massa on tavallista sokerointimassaa helpommin käsiteltävää. Ihokarvat voidaan poistaa entistäkin nopeammin ja sitä kautta myös kivuttomammin. Varsinaisen epilointimassan lisäksi viimeistelytuotteissakin on ksylitolia, joka kuorii samalla kuolleet solut ihon pinnalta, jatkaa Meriharju.
Skin Candy -epilointimassa levitetään iholle vastakarvaan ja poistetaan myötäkarvaan samalla tavoin kuin tavallisessa sokeroinnissa.
– Ksylitolipohjaisia tuotteita on paljon, mutta kukaan ei ole ennen meitä soveltanut sitä ihokarvojenpoistossa, lisää Meriharju.
Herkullinen brändi
Meriharju ja Kujala suunnittelivat tuotesarjan visuaalisen ilmeen tarkasti ja värväsivät teini-ikäiset lapsensa mainoskuviin.
– Kauneus- ja hyvinvointituotteet näyttävät yleensä steriileiltä, hajuttomilta ja mauttomilta. Me halusimme väriä, iloa ja retroa. Yhtäaikaa moderni ja retro Skin Candy -brändi haluttiin rakentaa tarkoituksella sellaiseksi, että siitä on vaikea pitää näppinsä erossa, sanoo Kujala.
Suomalaisella karvanpoistoinnovaatiolla on globaalia kysyntää.
– Tulimme juuri Hong Kongista maailman suurimmilta kauneusalan messuilta Cosmoprof Asiasta. Loimme kumppanuussuhteita muun muassa Uuteen-Seelantiin, Venäjälle, Sveitsiin, Japaniin ja Kiinaan, iloitsevat yrittäjäsisarukset.
– Toki tuotteitamme löytyy myös ympäri Suomen. Turun seudullakin on useampi hoitola, joista saa Skin Candy -hoitoja, huomauttavat yrittäjät.
He lisäävät pilke silmäkulmassa, että paitsi skandinavisuus myös (varsinais)suomalaisuus ovat maailmalla kovaa valuuttaa.
– Valtaosa Skin Candy -tuotteista valmistetaan Suomessa ja loputkin Skandinavian alueella, yrittäjät muistuttavat.
Candying kiinnostaa sukupuolesta riippumatta
Karvojen poisto ei ole Meriharjun mukaan vain naisten intresseissä, sillä yhä useampi mies myös haluaa hankkiutua karvoista eroon.
– Ksylitol-sokeroinnilla voidaan poistaa ihokarvoja mistä tahansa kehonosasta. Brassi-sokerointi on yleistynyt sekä naisten että miesten keskuudessa. Niin kutsutut tosimiehetkin siistivät karvoitustaan myös esimerkiksi selän alueelta. Myös nenäkarvat saavat vaivattomasti kyytiä ksylitoli-karvanpoistossa, vinkkaa Meriharju.
– Englanninkieliselle termille candying emme ole valitettavasti löytäneet yhtä maukasta vastinetta suomen kielestä, joten kutsumme sitä täällä ksylitol-karvanpoistoksi, jatkaa Meriharju.
Miestä voi rohkaista hoitolaan vaikka lahjakortilla.
– Ensimmäinen käynti on ratkaisevin. Kun kynnyksen yli pääsee kerran, miehistä tulee usein uskollisia vakiasiakaita, Meriharju toteaa.
Katariina Mäkinen-Önsoy