Kymppimalli räätälöi kuljettajantutkintoa entisestään

Joulukuun alussa alkaneen 10+10-kokeilun tutkimustuloksia kerätään tehostetusti kevään ajan. Tuloksia kerätään mm. digitaalisten oppimisympäristöjen sekä älykkään ajotavanseurantalaitteen kautta. Kokeiluun otetaan enintään 30 vapaaehtoista oppilasta per autokoulu. Kuva: Teemu Heinonen.

Autokoululiiton 10+10-malli on yksi tieliikenne-/ajokorttilakiin perustuvista kokeiluluvista. Perinteinen autokoulu on viime vuosien aikana saanut monia vaihtoehtoisia suorittamismalleja rinnalleen.

AUTOT JA LIIKENNE. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt Autokoululiiton jäsenkouluille kokeiluluvan, jolla mahdollistetaan kuljettajantutkinnon suorittaminen 10+10- eli niin sanotun Kymppimallin mukaisesti. Kokeilu, jossa oppilaat suorittavat henkilöauton B-ajokorttiluokassa 10 teoriatuntia ja 10 ajotuntia, on mukana ilmestymisalueeltamme Raision Autokoulu ja Epic Autokoulu.

Raision Autokoulun liikenneopettaja Emilia Åkerblomin mukaan kokeilu on räätälöity niille oppilaille, jotka omaavat aiempaa kokemusta liikenteessä.

– Aina on mahdollisuus kuitenkin ostaa lisää ajotunteja. Ajotapaa ja harjoituksen tarvetta kartoitetaan yhdessä liikenneopettajan kanssa monilla tavoilla, kuten esimerkiksi älykkäällä ajotavanseuranta- ja kehittämislaite Edlooperilla, Åkerblom kertoo.
– Autokoulua käydessään oppilaalla tulisi olla nettiyhteys käytettävissä ainakin kotona, jotta hän pääsee seuraamaan mm. oman ajotaidon kehittymistä, ajettuja reittejä kommentteineen sekä taloudellisuutta. Järjestelmä pitää sisällään myös esimerkiksi tietoa äkkijarrutuksista, kiihdytyksistä ja moottorijarrutuksista, lisää Åkerbolm.

Åkerblom sanoo, että Edlooper-laitteesta voi olla hyötyä ajokortin suorittaneillekin.

Laitteella voi seurata ajon kehittymistä vielä ajokokeen suorittamisen jälkeenkin, sillä sen voi helposti asentaa oman autonsa OBD-pistokkeeseen. Tällöin laitteen tallentamia tietoja voi seurata älypuhelimeen tai tablettiin asennettavan sovelluksen kautta, Åkerblom sanoo.

Vaihtoehtoisia suorittamismalleja

Oppilaalle tarjolla olevien verkko-oppimisympäristöjen sekä ajo-opetuksessa hyödynnettävän Edlooperin on tarkoitus tuoda opetukseen kustannustehokkuutta.

– Kokeilun tarkoituksena on varmasti ollut tuoda kuluttajahintaa alemmas autokoulun suorittajalle, mutta autokoulun puolella kulut eivät kuitenkaan vähene, Epic Autokoulun toimitusjohtaja Kalle Lahervo kommentoi.

Hyvänä Lahervo näkee sen, että autokoulujen on mahdollista tarjota entistäkin enemmän erilaisia vaihtoehtoja autokoulun suorittamiseen.

– Epicissä suoritetaan B-ajokorttia kokeilun mukaisen Kymppimallin lisäksi perinteiseen tapaan 19 teoriatunnin ja 18 ajo-opetustunnin mittaisena sekä niin, että osa teoriatunneista on verkossa ja osa ajotunneista sen sijaan simulaattoriopetuksena, Lahervo listaa.
– Suositeltavaa olisi, että ajo-opetuksen minimimäärää ei enää vähennettäisi. Vaihtoehtoja kun on olemassa, pakollisten liikenteessä suoritettavien ajotuntien lisäksi voisi kokeilla esim. simulaattoria. Se on hyvä ja tehokas tapa oppia, lisää Lahervo.

Itseopiskelua ja aktiivisuutta

Epicin Lahervon ja Raision Autokoulun Åkerblomin mukaan oppilaan turvallisuus on aina ensisijalla.

– Kymppimalli perustuu oppilaan omaan aktiivisuuteen. Liikenneopettaja voi suositella tarpeen mukaan lisäopetusta, mutta oppilas tekee itse päätöksen ajokokeeseen osallistumisestaan, kun 10+10 on suoritettu, Lahervo toteaa.
– Vaikka kokeilussa oppimisen vastuuta siirretäänkin oppilaalle itselleen, liikenneopettaja ja oppilas yhdessä arvioivat, onko oppilas valmis ajokokeeseen keskimääräistä aikaisemmin, Åkerblom jatkaa.

Katariina Mäkinen-Önsoy