MASKU. Maskulainen Anu Heilimö on valittu vuoden 2016 terveystiedon opettajaksi terveystiedon opettajien syysseminaarissa Helsingissä 18. marraskuuta.
– Heilimö omaa positiivisella tavalla kriittisen ajattelutavan terveyden ja hyvinvoinnin kehittämistyössä. Noin 20 vuoden työuran ja 5-henkisen perheen äitinä hänelle on kehittynyt realistinen, mutta täynnä mahdollisuuksia oleva ajattelu hyvinvoinnin kehittämistyötä ja oppiaineemme tulevaisuutta kohtaan. Hän on tuonut esille myös asioita, joita oppiaineemme kehittäminen vaatisi, Liikunnan ja Terveystiedon Opettajat LIITO ry lausuu.
Heilimö opettaa Turun suomalaisen yhteiskoulun lukiossa ja on äärimmäisen innostunut oppiaineen kehittämisestä. Hän on toiminut myös suunnannäyttäjänä ja kollegoiden tukena terveystiedon edunvalvontatyössä Turussa.
Uusia soveltavia kursseja
Kaikki lukiolaiset opiskelevat yhden pakollisen kurssin terveystietoa. Lisäksi tarjolla on kaksi valtakunnallista syventävää kurssia. Heilimö opettaa vielä sen lisäksi ylioppilaskirjoituksiin valmentavaa kurssia ja itse suunnittelemiaan soveltavia kursseja.
Ensiapu ja turvallisuus -kurssilla, hän käsittelee turvallisuutta laaja-alaisesti. Kurssilla perehdytään erilaisiin ensiaputilanteisiin ja toiminnalliset työtavat painottuvat. Yhteistyö yhteiskunnan muiden toimijoiden kanssa on jo sisältynyt kurssiin uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Heilimön kehittelemästä kurssista ollaan innostuttu nyt muissakin lukioissa ja ensi vuonna samantyyppisiä kursseja on mahdollisesti tulossa muuallekin.
– Se on ollut meillä suosittu kurssi. Kaksi ryhmää on täyttynyt joka vuosi, Heilimö kertoo.
Hän on lisäksi perehtynyt digitaalisen opetuksen suomiin mahdollisuuksiin. Hän on suunnitellut kurssin, jossa opiskelijat tutustuvat digitaalisen terveydenlukutaidon kehittämiseen.
– Kurssia ei olla vielä toteutettu, mutta olen jo saanut siihen hankerahoituksen LukioTEKO -hankkeen kautta. Olen kehitellyt kurssia uuden opetussuunnitelman tavoitteiden pohjalta. Tarkoitus on kokeilla erilaisia digitaalisia sovelluksia, kuten liikuntaan ja ruokavalioon liittyviä sovelluksia, ja sen jälkeen raportoida tuloksista. Opiskelijat pääsevät kokeilemaan itse oman terveytensä ja hyvinvointinsa tarkkailua. Samalla kurssi tarjoaa kurkistuksia ammatilliselle puolelle, esimerkiksi terveys- ja hyvinvointiteknologian alalle tai pelialalle, Heilimö avaa.
Suosittu oppiaine
Terveystieto on valtakunnallisesti suosittu oppiaine. Lisäksi Heilimö pitää sitä todella merkityksellisenä aineena yhteiskunnallisesti.
– Pakollisessa kurssissa käydään läpi terveyden perusteita ja elintapoihin liittyviä kysymyksiä. Lisäksi kurssilla nostetaan esiin päihteet ja vaikuteaineet sekä tartunta- ja kansantaudit. Kansantaudit ovat hyvin pitkälti elintapojen aiheuttamia. Kurssilla mietitään aktiivisesti omia valintoja, jotta opiskelijat ymmärtäisivät paremmin, mikä kaikki vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja toimintakykyisyyteen, Heilimö selittää.
Seksuaaliterveyden asiat käydään läpi uuden opetussuunnitelman mukaan vasta valinnaisilla kursseilla. Heilimö pitäisi yhteiskunnallisesti erittäin tärkeänä, että seksuaaliterveyden kokonaisuus, vaikka omana kurssinaan, tulisi pakolliseksi kaikille toisen asteen opiskelijoille – ei pelkästään lukiolaisille.
Sähköiset ympäristöt
Heilimö on kokeileva opettaja, joka ei päästä opiskelijoitaan sieltä, missä aita on matalin. Terveystiedon lisäksi hänen kursseillaan opitaan myös ryhmätyötaitoja, sähköisissä oppimisympäristöissä toimimista ja pienimuotoisten projektien hallintaa.
– Olen kuljettanut näitä asioita oman oppiaineeni rinnalla jo vuosikausia. Opiskelijani tekevät paljon asioita itse ja tarkastelevat mediaa ja tutkittua tietoa terveydestä kriittisesti. Teemme siis juuri niitä asioita, joita uudessa opetussuunnitelmassa tavoitellaan, Heilimö selventää.
Heilimön tapa opettaa näkyy myös tuloksissa. Hänen oppilaansa kirjoittavat nimittäin valtakunnallisesti todella hyvin.
– Juuri siksi uskon omiin menetelmiini. Lisäksi teemme yhteiskunnalle palveluksen, kun annamme opiskelijoille valmiudet tehdä tunneilla asioita itse tai pienryhmissä sähköisissä ympäristöissä. Se kehittää paljon enemmän kuin se, jos tietoa vain kaadettaisi opiskelijoiden päähän. Työelämätaidot kehittyvät oppianeen asiasisällön lisäksi huomaamatta, Heilimö pohtii.
Janica Vilen