MIELIPIDE. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisuudistukseen ja maakuntauudistukseen liittyvistä laeista on annettu lausuntoja. Uudistuksen tultua voimaan kunta ei enää vastaa sosiaali- ja terveyspalvelujen hoitamisesta, vaan vastuu siirtyy maakunnalle.
Uudistuksen taustalla oli kestävyysvaje, kustannusten säästö. Vaikka uudistuksen voimaantulon hetki lähenee, vieläkään kukaan ei ole pystynyt kansantajuisesti esittämään, millainen tuleva järjestelmä on, miten se toimii ja mistä tulevat kustannussäästöt.
Yleensä, kun jossain prosessissa havaitaan ongelma, on selvää, että siihen puututaan heti, koska ongelman korjaaminen mahdollisimman nopeasti kannattaa. Näin toimimalla vähennetään ongelmasta myöhemmin aiheutuvia sivuvaikutuksia ja erityisesti niistä aiheutuvia kustannuksia. Vielä parempi on, jos määräaikaishuollolla tms. voidaan kyseiset ongelmat välttää kokonaan.
Sama logiikka pätee terveydenhuoltoon. Ennaltaehkäisyn ts. terveystarkastusten ja omasta fyysisestä kunnosta ja terveydestä huolehtimisen avulla voidaan monia terveysongelmia ehkäistä. Jos kuitenkin jokin vaiva ilmaantuu, on siihen puututtava mahdollisimman nopeasti. Lääkärin puheille tulee päästä pikaisesti ja vaivattomasti. Tämä on perusterveydenhuoltoa ja sen pitää olla helposti saavutettavissa. Käytännössä tämä tarkoittaa lähipalvelua omassa kunnassa.
Jos nyt SOTE uudistuksen myötä joku kuvittelee terveyskeskuksia keskittämällä saavuttavansa säästöjä, erehtyy. Terveyskeskuksissa hoidetaan juuri tuo varhainen puuttuminen, jolla estetään ongelmien kasvaminen myöhemmin ja niistä aiheutuvat sivuvaikutukset. Kun tämä ensimmäinen vaihe hoidetaan nopeasti ja tehokkaasti, paine seuraavan tason toimenpiteisiin saadaan pienennettyä ja erikoishoidot voivat keskittyä alun perin vaikeampiin tapauksiin.
Tämän perusteella kustannustehokkain ratkaisu on riittävän tiheä, tehokkaasti toimivien perusterveydenhuoltoa hoitavien terveyskeskusten verkko, joka varhaisella puuttumisella säästää erikoishoitojen kustannuksia.
Sisko Hellgren
Ruskon kunnanhallituksen pj.