Raisioon kasataan omaa BNI-ryhmää

BNI-lähettiläs Jari Heikkilä vannoo yhteistyön ja henkilökohtaisten suositusten nimeen.

RAISIO. BNI-lähettiläs Jari Heikkilä kasaa parhaillaan Raisioon omaa BNI-ryhmää, joka kantaa nimeä BNI Raisio Roadrunners. BNI on suositusorganisaatio, jonka avulla yrittäjät löytävät uusia kontakteja ja asiakkaita ja tekevät kauppaa. Toiminta perustuu muiden ryhmän jäsenten suosituksiin. Yrittäjät siis suosittelevat muiden ryhmäläisten tarjoamia palveluja omille verkostoilleen ja näin kaikki saavat lisää kauppaa.

– Suomessa on tehty suosituksia tänä vuonna jo yli 10 000 kertaa ja niistä yritykset ovat saaneet yhteensä 15 miljoonaa euroa liikevaihtoa, kertoo Heikkilä.

Suomessa paras BNI:n kautta saatu vuosituotto on ollut 660 000 euroa, mutta keskimäärin ryhmään liittyminen tuo 30 000 euron kasvun liikevaihtoon.

Kyseessä on globaali verkosto, johon kuuluu yhteensä 200 000 yritystä. Suomessa ryhmiä on tähän mennessä 20 ja niihin kuuluu 700 yritystä.

– Ryhmästä tulee virallinen, kun siihen kuuluu vähintään 30 yritystä. Raisiossa ollaan nyt puoli välissä tavoitetta, mutta toiminta on jo alkanut. Meillä on kerran viikossa kokous, joka on monelle viikon tärkein myyntikokous. Siellä opitaan myös esiintymistaitoja, sillä jokainen pääsee esittelemään oman bisneksensä ytimekkäästi yhdessä minuutissa. Usein asiakkaan kanssa ei ole sen enempää aikaa, ja on hyvin tärkeää osata tiivistää omat palvelut ja oma osaaminen, Heikkilä selittää.

Heikkilä on nähnyt, miten BNI:n kautta yrityksille aukeaa ovia sellaisiin paikkoihin, joihin ei muuten olisi koskaan päässyt sisään. Paljon siis luvataan, mutta paljon pitää myös olla valmis antamaan.

– Sitoutumista tämä vaatii. Liittymismaksu ei ole suuri ryhmän kautta saatavaan bisnekseen nähden, mutta henkilön pitää sitoutua käymään kokouksissa joka viikko loma-aikoja lukuunottamatta eli 45 kertaa vuodessa, Heikkilä sanoo.

Miesten pienestä piiristä organisoituun toimintaan

Miten BNI sitten eroaa hyväveliverkostosta?

– Tämä ei perustu vuosien ystävyyteen, vaan pelkkään bisnekseen. Tässä ei tehdä suoria vaihtokauppoja, vaan kauppaa syntyy vaikka niin, että minä suosittelen jotain ryhmän yritystä eteenpäin ja joku toinen taas suosittelee minun yritystäni. Meillä on tarkka seuranta tehdyistä suosituksista ja syntyneistä kaupoista. Toiminta on myös avointa kaikille, kunhan toimiala ei ole varattu, vastaa Heikkilä, joka itse toimii laskutuksen parissa.

Sääntöjen mukaan samaan BNI-tiimiin ei voi liittyä toista saman alan yritystä, mutta toimialoja voi pilkkoa ja saman alan ympärillä toimivat yritykset voivat muodostaa omia power-tiimejä.

BNI on kuitenkin Heikkilän mukaan syntynyt alun alkaen Yhdysvalloissa yli 30 vuotta sitten juuri hyväveliverkostosta, joka lähti organisoitumaan. Sukupuolijakauma liikkeen sisällä on edelleen vinoutunut miesten suuntaan: Noin 70 % jäsenistä on miehiä.

– Mutta olisi hienoa saada joukkoon enemmän naisia. Mitä tasapainoisempi ryhmä on, sitä dynaamisemmin se toimii. Ja ainahan lopulta on niin, että ihminen ostaa ihmiseltä. Kauppojen syntymiseen vaikuttaa paitsi tuote ja hinta, myös myyjän habitus ja sukupuoli, Heikkilä pohtii.

Paikallisilla kovat odotukset

Raision ryhmästä ensimmäisenä paikkansa varasi myyntineuvottelija Mika Sola, joka työskentelee Asuntokauppa Ari Leinosella.

– Vuosi sitten kesällä ystäväni kutsui minut tutustumaan Turun ryhmään. Siellä oli hyvä pöhinä ja silloin jo päätin, että haen seuraavaan ryhmään, kun sellainen perustetaan, hän kertoo.

Ryhmällä ei ole vielä ollut sisäisiä myyntikokouksia, mutta muuten töitä jo tehdään.

– Meillä on viikottain myyntikokoukset, joihin kutsumme vieraita eri toimialoilta saadaksemme homman kunnolla tulille. Muutamia suosituksia ja yhteistyökumppaneita olen jo saanutkin, hän kertoo.

Miikka Kesäläinen Carrot henkilöstöpalveluista on kokenut, että Raision ryhmästä on ollut hänelle paljon hyötyä jo nyt.

– Minulla on laajalti kontakteja, joten suositteleminen on ollut helppoa ja toisaalta meitäkin on helppo suositella. Kylmä soitto on aina vaikeampi kuin suosittelun jälkeinen soitto. Tämä on jännä juttu, mutta toimii hyvin, hän sanoo.

Carrotin toimipiste on Turussa, mutta asiakkaita ja työntekijöitä on paljon myös muun muassa Raisiossa, Naantalissa, Maskussa ja Nousiaisissa. Sitä kautta Raision ryhmä on hänelle luonteva.

– BNI:n toiminta on minulle tuttua jo vuosien takaa, mutta nyt vasta sain mahdollisuuden lähteä mukaan, sillä toimialani on ollut varattu kaikissa Turun alueen ryhmissä. Raision ryhmässä meillä on todella hyvä porukka ja koko ajan tulee lisää, hän innostuu.

Janica Vilen