RAISIO. Kati Kivimäki (43) on nimitetty Kauppakeskus Myllyn toimitusjohtajaksi. Kivimäki aloittaa uudessa työssään 1. lokakuuta. Myllyä sen syntyhetkistä asti luotsannut nykyinen toimitusjohtaja Pertti Vikkula siirtyy vuoden vaihteessa oman konsultointiyrityksensä vetäjäksi.
Kivimäellä on kaupanalalta pitkä kokemus. Vuodesta 2008 hän on muotiketju Seppälän markkinointijohtajana vastannut brändityöstä, markkinoinnista sekä verkkokauppaliiketoiminnasta. Tätä ennen Kivimäki työskenteli pitkään DNA:lla vastaten markkinoinnista ja brändistä.
– Aikaisemman työurani kautta tiedän mitä liikkeet ja asiakkaat odottavat kauppakeskukselta. On erittäin mielenkiintoista päästä tekemään nyt töitä niin sanotusti toisella puolella pöytää, Myllyn tuleva toimitusjohtaja Kati Kivimäki toteaa.
Unelmaduuni!
Kivimäki pääsee aloittamaan uudessa pestissä otolliseen aikaan, sillä ensi vuotta koskevat suunnitelmat lyödään lukkoon loppuvuodesta. Nykyinen toimitusjohtaja kuitenkin viipyy hänen apunaan ja tukenaan vuoden loppuun.
– Tässä on nyt on hyvä mahdollisuus kyseenalaistaa asioita ja niin täytyykin tehdä, sillä kauppakeskus ei ole koskaan valmis, kommentoi Vikkula.
Kivimäki on tulevasta todella innoissaan.
– Tämä on minulle unelmaduuni! Lisäksi olen kiitollinen, että pääsen näin hyvin hoidettuun yritykseen, jossa on visioitu kauas tulevaisuuteen. Täällä on tehty paljon hyvää ja olen iloinen, että pääsen jatkamaan sen hyvän parissa, hän kehuu.
Digitaalisuuden suhteen tarvitaan radikaaleja muutoksia
Jatkossa hän haluaa panostaa enemmän digitaalisuuteen ja markkinointiin.
– Suuri osa asiakkaistamme käyttää nykyajan digivälineitä päivittäin. Esimerkiksi sosiaalisen median kanavien kautta pystymme pitämään yhteyttä asiakkaisiimme myös silloin, kun he eivät ole vierailulla Myllyssä. Samalla tavoitamme myös uusia asiakkaita, joiden toivomme jatkossa löytävän reitin Myllyyn, Kivimäki kuvaa digitaalisen markkinoinnin etuja.
– Asiakkaat ovat yrityksiä pidemmällä digitaalisen maailman käytössä. Meidän pitää reagoida siihen, miten maailma muuttuu ympärillä. Vaikka on tehty loistavaa tulosta niin silti tarvitaan radikaaleja muutoksia, sillä kuluttajakäyttäytyminenkin muuttuu koko ajan. Tänä päivänä ihmiset odottavat, että yritykset vastaavat Facebookissa muutaman minuutin sisällä ja ovat kuluttajina entistä vastuullisempia, hän jatkaa.
Ihmisten kanssa
Toimitusjohtajana hän tahtoo olla näkyvä persoona niin Myllyn sisällä kuin sen ulkopuolellakin.
– Haluan olla ihmisten kanssa tekemisissä – sekä Myllyn yritysten että asiakkaiden. Haluan, että myös ihmiset Myllyn takana näkyvät asiakkaille asti, hän linjaa.
Uuden työn myötä Kivimäki muuttaa Helsingistä Turun keskustaan kolmen lapsensa kanssa.
– Olemme jo käyneet 10-, 6- ja 3-vuotiaiden lasteni kanssa tutustumassa Myllyyn. Hekin pitivät paljon näkemästään ja erityisesti kiipeilykeskuksesta. 10-vuotias on hyvin myynti- ja markkinointihenkinen lapsi, joka ymmärtää jo paremmin, mitä työ on. Hän on uudesta työstäni erityisen innoissaan, Kivimäki kertoo.
Yrittäjät odottavaisin mielin
Kauppakeskus Myllyn yrittäjäyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja, Myllyn Apteekin apteekkari, Anne Elo-Kinnunen toivottaa Kivimäen ilomielin tervetulleeksi.
– Toivomme yhtä hyvää yhteistyötä kuin Pertin kanssa on ollut. Olemme aina olleet hyvin tiiviissä yhteistyössä johdon kanssa. Toivon, että jatkossakin meidän ajatuksiamme kuunnellaan, hän sanoo.
Yrittäjät haluavat olla myös mukana kehittämässä kauppakeskusta kokonaisuutena.
– Meillä on se oma yritys, mutta silti täytyy aina miettiä myös kokonaisuutta. Se on meidän kaikkien etu, että Myllyllä menee hyvin, hän muistuttaa.
Mylly on ennätysvauhdissa
Vuonna 2001 avatussa ja viime vuoden marraskuussa uudistuneessa Varsinais-Suomen suurimmassa kauppakeskuksessa Myllyssä vieraili viime vuonna 4,6 miljoonaa kävijää. Tänä vuonna tullaan saavuttamaan 5,1 miljoonaa asiakasta ja yli 200 miljoonan euron myynti. Kävijöiden keskiostos on Kauppakeskusyhdistyksen vuoden 2015 tilastojen mukaan Suomen huipputasoa. Edelle menevät ainoastaan Vantaan Jumbo ja Kouvolan Veturi. Myllyn keskiostos lähentelee 40 euroa vierailijaa kohden tänäkin vuonna.
Tämän vuoden elokuussa Myllyn asiakasmäärä kasvoi 38 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Kumulatiivisesti Mylly on 26 prosentin kasvussa kävijämäärissä. Tänä vuonna Mylly on joka kuussa ylittänyt tavoitteensa.
Syksyllä Myllyyn on tulossa vielä viisi uutta avausta. Yksi uusista liikkeistä on norjalainen miestenvaateketju Volt. Vajaakäyttöaste Myllyssä on vain 3 %.
Janica Vilen