Mt 180 Kurkela–Kuusisto-hankkeen kehitysvaihe käynnistyy

Suunnittele ja Toteuta -urakkasopimus Kreate Oy:n kanssa

0
156
Kreate on voittanut lähes 80 miljoonan euron Mt 180 Kurkela–Kuusisto -urakan, jossa rakennetaan Kaarinaan läntinen ohitustie. Toisesta päästä ohitustie yhdistyy Helsinkiin johtavalle Valtatie 1:lle ja toinen pää rakentuu aivan Kreaten rakentaman ja kuvassa taustalla siintävän Kirjalansalmen sillan kupeeseen. Kuva: Kreate Oy.
Kreate on voittanut lähes 80 miljoonan euron Mt 180 Kurkela–Kuusisto -urakan, jossa rakennetaan Kaarinaan läntinen ohitustie. Toisesta päästä ohitustie yhdistyy Helsinkiin johtavalle Valtatie 1:lle ja toinen pää rakentuu aivan Kreaten rakentaman ja kuvassa taustalla siintävän Kirjalansalmen sillan kupeeseen. Kuva: Kreate Oy.

Rakentamista valmistelevia töitä tehdään talven aikana, ja varsinainen rakentaminen käynnistyy keväällä.

Väylävirasto ja Kreate Oy ovat allekirjoittaneet lähes 80 miljoonan euron urakkasopimuksen mittavasta Mt 180 Kurkela–Kuusisto-hankkeesta. Hanketta voidaan pitää merkittävänä paitsi Kaarinan kaupungille, myös koko Turunmaan saaristolle.

Kehitysvaiheella alkava hanke kirjattaneen tilauskantaan kokonaisuudessaan vuoden 2026 ensimmäisellä vuosineljänneksellä.

Yksi Varsinais-Suomen merkittävimmistä infrainvestoinneista parantaa Kaarinan ja Turunmaan saariston tieyhteyksiä sekä tukee alueen kestävää kasvua. Uuden Kaarinan läntisen ohitustien toinen pää rakentuu aivan Kreaten rakentaman ja nyt marraskuussa liikenteelle avatun Kirjalansalmen sillan kupeeseen.

Hankkeessa rakennetaan uutta maantietä Kurkelan eritasoliittymän ja Kuusiston saaren välille noin 3,5 kilometrin matkalle sekä parannetaan Kurkelantietä kaksiajorataiseksi ja nelikaistaiseksi noin 1,3 kilometrin matkalta. Lisäksi hankkeeseen kuuluu yhdeksän sillan rakentaminen ja parantaminen.

– Olen erittäin iloinen onnistuneesta tarjouskilpailusta ja yhteistyöstä Väyläviraston kanssa. Erinomaisella tarjousvaiheen aikaisella suunnittelutyöllä saavutimme kilpailukykyisen laatusuunnitelman ja hinnan. Kaiken lisäksi hanke on täysin Kreaten näköinen niin laajuudeltaan kuin vaativuudeltaan. Se sisältää useita rakentamisen lajeja, haastavia rakentamisen paikkoja ja tiukan aikataulun, kertoo Kreate Groupin toimitusjohtaja Timo Vikström.

Kehitysvaiheella heti marraskuussa käynnistyvä Kurkela–Kuusisto-hanke on merkittävä niin Kaarinan kaupungille kuin koko Turunmaan saaristolle.

– Uusi yhteys sujuvoittaa liikennettä, lisää liikenneturvallisuutta ja mahdollistaa Kaarinan kaupungin yhdyskuntarakenteen ja maankäytön kehittämisen tulevaisuudessa. Samalla hanke tukee elinkeinoelämän toimintamahdollisuuksia sekä koko alueen vetovoimaa. Parannukset hyödyttävät myös joukkoliikennettä ja kevyttä liikennettä, lisäten koko alueen saavutettavuutta ja vetovoimaa, toteaa Väyläviraston projektipäällikkö Kari Partiainen.

Pohjaolosuhteet haastavat – siltoja merkittävä määrä.

Hankkeen vaativuutta lisää erityisen haastavat pohjaolosuhteet hankealueella. Käytännössä Kaarinan päässä maa on erittäin pehmeää, kun taas Kuusiston puolella vastassa on kovaa kalliota. Vaihtelevien pohjaolosuhteiden lisäksi paineellinen pohjavesi luo lisää mielenkiintoa rakentamisen ratkaisuihin.

– Tällaisissa kohteissa korostuu erityisesti pohja- ja erikoispohjarakentamisen osaaminen. Aiommekin hyödyntää toteutuksessa useampaa eri rakentamisen lajia ja selättää jo tarjousvaiheessa havaitsemiamme teknisesti haastavia rakentamisen paikkoja vankalla ammattitaidoilla. Eiköhän takataskustamme löydy niksi jos toinenkin, sanoo Kreaten siltayksikköä johtava Antti Kokkonen.

Hankkeessa rakennetaan tai uusitaan yhteensä yhdeksän siltaa, joista suurin on Kuusistonsalmen ylle rakennettava uusi Auvaisbergin silta.

– Silta-ammattilaisemme pysyvät kiireisinä, kun rakennettavana tai korjattavana on näinkin monta siltaa. Toisaalta samalla hankealueella rakennettavia siltoja pystytään toteuttamaan tehokkaammin kuin vastaava määrä eri puolella Suomea sijaitsevia siltoja. Auvaisbergin silta on merkittävin hankkeen silloista, sillä siitä tulee yli 400 metriä pitkä, Kokkonen kuvailee.

Nyt käynnistyvän hankkeen myötä Kreaten kädenjälki näkyy valtaosassa alueen siltoja. Elokuussa 2022 avattiin liikenteelle harvinaislaatuinen Lillholmenin läppäsilta, syyskuussa 2024 Kuusistonsalmen silta, lokakuussa 2024 betoninivelrakenteinen Hessundinsalmen silta ja tämän vuoden marraskuussa Suomen pisimmällä jännevälillä rakennuttu vinoköysisilta, Kirjalansalmen silta. Lisäksi Kreate toteutti E18 Turun kehätie -hankkeen välillä Kausela–Pukkila, joka valmistui vuonna 2022.

Rakentaminen alkaa keväällä.

Mt 180 Kurkela–Kuusisto -hanke on kehitysvaiheen sisältävä Suunnittele ja Toteuta -urakka (STk). Hankkeen kehitysvaihe käynnistyy heti marraskuussa. Tavoitteena on jatkaa suunnittelua ja täsmentää toteutusratkaisuja yhteistyössä tilaajan ja muiden sidosryhmien kanssa. Valmistelevia töitä voidaan toteuttaa jo talven aikana, mutta varsinainen rakentaminen käynnistyy keväällä 2026. Kreaten osalta valmista tulee olla lokakuun 2027 loppuun mennessä.

– Rakentamisen aikataulu on erittäin tiukka, mutta panostamme kehitysvaiheessa yhteiseen suunnitteluun ja parhaiden ratkaisujen löytämiseen, jotta rakentamisvaihe sujuu tehokkaasti. Tiivis yhteistyö tilaajan ja muiden sidosryhmien kanssa mahdollistaa kestävän, laadukkaan ja turvallisen lopputuloksen, Antti Kokkonen vakuuttaa.

Mt 180 Kurkela–Kuusisto -hankkeen tilaajana on Väylävirasto. Kreate kirjaa vuoden viimeisellä vuosineljänneksellä tilauskantaansa hankkeen kehitysvaiheen osuuden, kokonaisuudessaan 80 miljoonan urakkasumma arvioidaan vietävän tilauskantaan vuoden 2026 ensimmäisen neljänneksen aikana.

Turun Seutusanomat

 

 

Kreate rakentaa tai parantaa Mt 180 Kurkela–Kuusisto -hankkeessa yhteensä yhdeksän siltaa, joista pisin on näihin maisemiin Kuusistonsalmen yli rakennettava noin 400-metrinen Auvaisbergin silta. Kuva: Kreate Oy.
Kreate rakentaa tai parantaa Mt 180 Kurkela–Kuusisto -hankkeessa yhteensä yhdeksän siltaa, joista pisin on näihin maisemiin Kuusistonsalmen yli rakennettava noin 400-metrinen Auvaisbergin silta. Kuva: Kreate Oy.