Kovasti odotettu sähkö-Citikka

Vaikka C3 on kompaktin kokoinen, se on muodoiltaan mukavan muhkea.

AUTOT

Suomen autokannan modernisoinnista on puhuttu jo pitkään, ja viime vuosina tapetilla on ollut erityisesti ajossa nollapäästöisten sähköautojen lisääntymisen tarve.

Ongelmana on ollut sähköautojen korkeampi hinta polttomoottoriautoihin verrattuna, käytettyjen sähköautojen vähäinen tarjonta ja varmasti monen autoilijan mielestä myös sähköautojen liiallinen monimutkaisuus – monet sähköautothan ovat niihin tottumattomille autoilijoille melkoisia ”ufoja”.

Edellä mainittuja ongelmia toivotaan ratkottavan kompakteilla, yksinkertaisilla perussähköautoilla. Yhtenä odotettuna uutuutena tässä muutoksessa uskotaan toimivan Citroënin ë-C3:n.

Kävin testiajamassa tämän varsin suurta ennakkojulkisuutta saaneen ranskalaisen. Vastaako sähkö-C3 sille asetettuihin toiveisiin?

Lyhyesti: kyllä vastaa. Auto Bassadonesta testiin saamani 113-heppainen Max-varustelulla varustettu sähköpeli on helppo siirtymä polttomoottoriautosta sähköautoon, sillä hallintalaitteet, mittaristo, kosketusnäyttö ja ylipäänsä auton toiminta on varsin simppeliä. Isoimpana erona polttomoottoriautoon lienee se, että sähkömoottori ei tietenkään jyrähdä autoa käynnistettäessä.

Kantikkaan ratin takana kuljettajalla on varsin mukavat oltavat. Mittaristo ja hallintalaitteet ovat selkeät.

Toinen merkittävä ero on tietenkin toimintasäde ja sähköauton lataaminen. Valmistaja lupaa C3-Citikalle noin 320 kilometrin toimintasäteen täysillä akuilla. 100:n kilowatin DC-latauksen 20:sta 80:aan prosenttiin kerrotaan kestävän 26 minuuttia.

Hinta? Siinäkin on tultu mukavasti alaspäin, sillä sähkö-C3 maksaa vain viitisen tuhatta euroa enemmän kuin vastaava bensiinimoottorinen auto – varustelutasosta riippuen. Maininnan arvoinen on myös sähkö-Citikan autoedun verotusarvo; Max-varustelutason käyttöedun verotusarvo on vain 315 euroa ja täysautoedun verotusarvo 375 euroa. Vastaavassa bensa-Citikassa verotusarvot ovat satasen verran korkeammat.

Sähkö-Citikka on ajossa miellyttävä, automerkin perinteiden mukaisesti. Ohjaus kantikkaalla ratilla on kevyttä, mutta silti tunnokasta. Auto on näppärä kaupunkiajossa – liikennevaloista liikkeelle lähtö on sähköautoille tyypillisesti terävää ja auto taittuu risteyksiin vaivattomasti. Maantienopeuksilla Citikka on vakaa ja jämäkkä – jopa kokoaan suuremman tuntuinen.

Mainittakoon positiivisena puolena vielä se, että kuljettajan penkin sekä ratin säätöjen ansiosta kuski löytää itselleen vaivattomasti itselleen sopivan, hyvän ajoasennon. Säädettyäni asennon sopivaksi 180-senttiselle säädöistä löytyi vielä reilusti pelivaraa joka suuntaan.

Jotta tämä ei menisi pelkäksi ylistämiseksi, mainittakoon yksi kehityskohde Citikalle. Omassa korkeassa ajoasennossani taustapeili peitti hieman näkyvyyttä etuoikealle – penkin laskeminen toki auttoi asiaa. Isojen peilien ansiosta näkyvyys taakse on vastaavasti todella hyvä.

Kaiken kaikkiaan Citroën ë-C3 on juuri sellainen auto, joita valmistajien tulee valikoimiinsa tuottaa.