Media Audit Finland on julkaissut tilattavien lehtien levikintarkastuksen vuodelta 2015. 4.4.2016 päivitetyn tilaston mukaan sanomalehtien puolella tilaajamäärät ovat laskeneet kautta linjan koko Suomessa paria poikkeusta lukuunottamatta.
Turun seutukunnan paikallislehdissä suurin pudotus on ollut Rannikkoseudulla, jolla tilaajamäärä laski viime vuonna 6,9 %. Kunnallislehden tilaajamäärä tippui 4,2 %, Kaarina-lehden 3,9 %, Paraisten kuulutusten 3,5 %, Vakka-Suomen Sanomien 2,5 % ja Turun Tienoolla 2%. Laskusuunta on jatkunut koko vuosikymmenen. Vuodesta 2010 tiputusta on Rannikkoseudulla jo 24 %, Kunnallislehdellä 14,4 %, Vakka-Suomen Sanomilla 13,7 %, Kaarina-lehdellä 13,3 %, Paraisten Kuulutuksilla 11,9 % ja Turun Tienoolla 10,9 %.
Maakuntalehdellä eli Turun Sanomilla tilaajamäärä tippui viime vuonna 5,1 %. Vuodesta 2010 tiputusta on 20,7 %. Vuonna 2015 Turun Sanomilla oli viikkotilaajia 83 437, kun niitä vielä vuonna 2010 oli 105 217. Vuoden 2015 Kansallisen Mediatutkimuksen mukaan Turun Sanomien peitto Turun markkina-alueella on 40 %.
Turun Seutusanomat on Turun alueen ainoa seutukunnallinen maksuton kaupunkilehti. Aiemmin se ilmestyi kahtena erillisenä lehtenä: Kaarinan Uutisina ja Kaupunkiuutisina. Jakelumäärä kasvoi viime vuonna lehtien yhdistymisen jälkeen 92 263 kappaleeseen. Kasvua vuoden 2014 Kaarinan Uutisten ja Kaupunkiuutisten yhteislevikkiin verrattuna on 14,7 %. Vuoteen 2010 verrattuna jakelumäärä on noussut Postin tarkistamien tietojen mukaan 44 %.
Nykyään lehti jaetaan Kaarinaan, Lietoon, Maskuun, Mynämäkeen, Naantaliin, Nousiaisiin, Paimioon, Paraisille, Raisioon, Ruskolle, Sauvoon ja Turun itäisille ja läntisille laidoille.
Kaupunkilehtien myynti kasvoi
Sama trendi näkyy mainosmyynnin puolella. TNS-Gallupin luokittelun mukaan kaupunkilehdet oli ainoa painetun median ryhmä, jonka mediamainonta kehittyi positiivisesti viime vuonna. Kasvua oli 1,2 prosenttia. Myös Turun Seutusanomat kuuluvat kaupunkilehtien kategoriaan. Seutusanomilla tulos oli viime vuonna vielä kaupunkilehtien keskiarvoa parempi: Myynti kasvoi 6 %.
Painettujen medioiden osuus mediamainonnasta oli vuonna 2015 yhteensä 43,4 prosenttia ja niiden osuus kokonaisuudesta laski 2,7 prosenttiyksikköä. Printin suhteellinen osuus kaikesta mainonnasta pienenee ihan jo siksi, että lehtiä lopetetaan jatkuvasti. Sanomalehtien liiton jäsenlehdet ovat vähentyneet niiden huippuvuodesta 1990 jo lähes 30 prosenttia. Sen sijaan verkkomainonnan osuus kasvoi 6,8 prosentilla.
Juttuun on kerätty luvut niistä paikallisista lehdistä, joiden tilaaja- tai jakelumääristä oli saatavilla ajantasaiset ja luotettavat tiedot.
*Juttuun on lisätty 12.4. kello 18 Turun Tienoon tilaajamäärät vuosina 2010 ja 2015.