Pelastusala hiljaisessa mielenilmauksessa turvallisemman liikenteen puolesta

Kuusiston VPK:n palokuntalaisia sekä Kaarinan päätoimista henkilöstöä mielenilmaisussa turvallisemman liikenteen puolesta 16. lokakuuta. Kuva: Tiia Kestilä.
Kuusiston VPK:n palokuntalaisia sekä Kaarinan päätoimista henkilöstöä mielenilmaisussa turvallisemman liikenteen puolesta 16. lokakuuta. Kuva: Tiia Kestilä.

Tieliikenteessä on menehtynyt tänä vuonna jo 107 ihmistä. Se on liikaa.

LIIKENNETURVALLISUUS.

Pelastusalan edustajat pysähtyivät torstai-iltana 16.10. näkyvästi muistamaan liikenneonnettomuudessa menehtynyttä kollegaansa sekä ilmaisemaan tahtonsa turvallisemmasta tieliikenteestä. Tänä vuonna tieliikenteessä on menehtynyt jo 107 ihmistä. 

Pelastustoimen tilastojärjestelmä PRONTOn mukaan Suomessa oli vuonna 2023 yhteensä 13.136 tieliikenneonnettomuutta, joissa menehtyi 143 ihmistä. PRONTOon kirjataan liikenneonnettomuudessa menehtyneiden määrä sillä hetkellä. 

Pelastusalalla liikenneturvallisuuden puutteita nähdään päivittäin. Onnettomuudet kertovat karua kieltään siitä, miten liikenteen riskit johtavat vakaviin tilanteisiin, ihmisten vammautumiseen ja jopa kuolemiin. Liikenneturvallisuus on pelastusalalla myös työturvallisuuskysymys.

Liikenneturvallisuuteen voidaan vaikuttaa monella tasolla.

Sitä voidaan tehdä lainsäädännöllisesti, yksilön ja yhteisöjen tasolla. Liikenneturva on jo vuosia kampanjoinut turvallisemman liikenteen puolesta.

– Suomi on sitoutunut jatkuvasti parantamaan liikenneturvallisuutta. Visiomme on liikenne ilman kuolemia ja vakavia loukkaantumisia – nollavisio. Jotta liikenneturvallisuus paranee, on tehtävä jatkuvia parannustoimia. Usein vaikuttavimmat toimet tehdään lainsäädännön ja liikenteen sääntelyn kautta. Ilmiselviä parannuskohteita löytyy yhä, kertoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen tiedotteessa.

Poliisin mukaan liikenneonnettomuuksien suurimpia syitä ovat rattijuopumukset ja ylinopeudet.

– Vaikka rattijuopumukset ovat vähentyneet viime vuosina, on se edelleen suurimpia tieliikenneonnettomuuden aiheuttajia, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

Myös Liikenneturvassa tiedetään alkoholin olevan liikenneturvallisuutemme suurimpia ongelmia.

Siihen olisi mahdollista vaikuttaa nykyistä tehokkaammin.

– Rattijuopumuksen takana on usein päihdeongelma ja rattijuopumus onkin rikos, joka usein uusitaan, Pasi Anteroinen toteaa.

– Alkolukko on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi estää rattijuopumuksia sekä antaa tiettyä elämän hallintaa, kun ajoneuvo ja liikkuminen ei onnistu kuin selvänä. Olisi tärkeä saada alkolukot yhä laajempaan käyttöön ja tätä voitaisiin edistää muun muassa ajokieltoja pidentämällä, kuten Traficom on tuoreessa selvityksessä esittänyt, lisää Anteroinen.

Heikki Ihalainen korostaa, miten tärkeää on päihdeongelmaiselle tarjota apua silloin, kun hän on valmis ottamaan sitä vastaan:

– Sitä hetkeä ei saisi hukata. Tässä ratkaisevassa roolissa ovatkin terveyspalvelut ja sosiaalitoimi, Ihalainen jatkaa.

Pelastuslaitosten päätoimiset, sivutoimiset ja sopimuspalokuntalaiset sekä muut alan toimijat pysähtyivät 16.10. hiljaiseen mielenilmaukseen.

Mielenilmaus kokosi valtavan määrän pelastusalan edustajia paloasemien, torien ja liikenneväylien varsille. Hiljaiseen hetkeen osallistuvat seisoivat vierekkäin rivissä viiden minuutin ajan. Tapahtumaan haluttiin osallistua myös kansainvälisesti.

Myös sosiaalisessa mediassa tapahtuma on saanut suurta huomiota. Pelastusalalla toivotaan, että tämä käynnistää laajempaa keskustelua sekä aktiivisia toimia paremman liikenneturvallisuuden puolesta.

– Eilinen oli valtava osoitus pelastusalan toimijoiden yhteishengestä ja yhteisestä vastuusta turvallisemman ja päihteettömän liikenteen puolesta, sanoo Suomen Palopäällystöliiton toiminnanjohtaja Ari Keijonen kertoo.

– Se osoitti myös, miten pelastusalan arvot – inhimillisesti, ammatillisesti ja luotettavasti – ovat konkreettisesti läsnä alan toiminnassa, Keijonen sanoo.

Tilaisuudella kunnioitettiin pelastusalan ammattilaisen Mikko Saastamoisen muistoa ja hänen merkittävää elämäntyötään liikenneturvallisuuden ja tieliikennepelastamisen kehittäjänä sekä Suomessa että ulkomailla. Saastamoinen menehtyi traagisesti 1.10. pyörälenkillään yliajon seurauksena. Kuljettajaa epäillään tällä hetkellä neljästä rikoksesta, muun muassa törkeästä rattijuopumuksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta.

– Haluamme kiittää lämpimästi koko pelastusalan perhettä eilisestä mielenilmaisusta paitsi Mikon elämäntyön muistamiseksi myös halusta nostaa esille yksilön ja yhteiskunnan vastuuta turvallisemmasta liikenteestä, Keijonen kiteyttää.

Turun Seutusanomat

 

 

Tiesitkö?

• Tilastokeskuksen tilastoissa huomioidaan kuukauden sisään liikenneonnettomuudesta menehtyneet. https://www.liikenneturva.fi/tutkimukset/ajankohtaiset-tilastot/#20803d29
• Valtioneuvosto on linjannut vuonna 2022 toimenpiteitä, joilla tähdätään liikenteen turvallisuuden parantamiseen ja liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseen.
Liikenneturvallisuusstrategian tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti – maalla, merellä ja ilmassa.
• Valtioneuvoston periaatepäätös: Liikenneturvallisuusstrategia tähtää kaikkien liikennemuotojen turvallisuuden parantamiseen  https://lvm.fi/-/valtioneuvoston-periaatepaatos-liikenneturvallisuusstrategia-tahtaa-kaikkien-liikennemuotojen-turvallisuuden-parantamiseen-1695976