E18 Raision keskusta -hanke jäi ilman rakentamisen investointirahaa

Budjettiehdotuksesta puuttui E18:n rahoitus Raision keskustan osuudelle.

TALOUS.

Pääministeri Orpon hallituksen budjettiriihi 3.9. jätti E18-tien Raision keskusta -hankkeen ilman rakentamisen investointirahoja.

Naantalin kaupunginjohtaja Laura Leppänen, Raision kaupunginjohtaja Eero Vainio, Turun Kauppakamarin toimitusjohtaja Kaisa Leiwo, Turun Kauppakamarin puheenjohtaja Panu Routila, Varsinais-Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Toni Forsblom ja Varsinais-Suomen Liiton maakuntajohtaja Kari Häkämies julkaisivat 1.9. yhteisen vetoomuksen päätöksenteon puolesta.

He muistuttavat, että E18 Raision keskusta -hanke on kustannustehokas Väyläviraston kärkihanke, laajasti seudulla hyväksytty, yleisesti perusteltavissa ja heti käynnistettävissä.

Eurooppalaiseen TEN-T-ydintieverkkoon kuuluva E18 Turun kehätie on yksi Suomen tärkeimmistä päätieyhteyksistä ja osa E18-kehityskäytävää, joka toimii Suomen yhtenä tärkeimmistä poikittaisliikenteen yhteyksistä sekä henkilöautoliikenteelle että elinkeinoelämän kuljetuksille. Se on merkittävä kuljetusten välittäjä Turun ja Naantalin satamien ja muun Suomen välillä.

Suomen tulee EU-direktiivin nojalla toteuttaa kehätien parantaminen valmiiksi vuoteen 2030 mennessä. Hanke kehittää tieosuutta korkeatasoiseksi yhteydeksi Naantalin ja Turun satamista pääkaupunkiseudulle.

E18-tien liikennemäärä on Raision keskustassa 23 000–31 000 ajoa vuorokaudessa. Nykyisillä liikennemäärillä valo-ohjatut liittymät toimivat ruuhka-aikana kapasiteettinsa äärirajoilla, liikenne ruuhkautuu säännöllisesti ja riski esimerkiksi ulkomaisen kemikaalirekan aiheuttamalle suuronnettomuudelle on todellinen.

E18 Raision keskusta -hanke on ollut toteuttamisvalmis vuodesta 2020 lähtien. Väylävirasto on priorisoinut sen koko Suomen tärkeimmäksi ja kiireisimmin toteutettavaksi tieverkon hankkeeksi.

Katariina Mäkinen-Önsoy