Liikenne siirtyy Kaarinassa varasillalta uudelle Kuusistonsalmen sillalle

Kuusistonsalmen sillan uusiminen Kaarinassa etenee. Kuva: Varsinais-Suomen ELY-keskus.
Kuusistonsalmen sillan uusiminen Kaarinassa etenee. Kuva: Varsinais-Suomen ELY-keskus.

KAARINA.

Kuusistonsalmen sillan uusiminen Kaarinassa maantiellä 180, eli Saaristotiellä on edennyt siihen vaiheeseen, että liikenne siirretään varasillalta uudelle sillalle 15. elokuuta. Siltatyömaalla tehdään liikenteelle avaamisen jälkeen vielä viimeistelytöitä.

Liikenne Kuusistonsalmen siltatyömaan kohdalla on lokakuusta 2023 lähtien ollut ohjattuna kulkemaan varasillan kautta. Varasilta rakennettiin vanhan Kuusistonsalmen sillan viereen. Liikenne ohjattiin varasillalle, jotta vanha silta voitiin purkaa ja uusi silta rakentaa samalle paikalle.

Uuden sillan ja siltapaikan viimeistelytyöt jatkuvat edelleen. Liikenne ohjataan aluksi uudella sillalla sillan kannen toiselle reunalle, minkä aikana tehdään sillan tulopenkereiden viimeiset maatyöt sekä aloitetaan varasillan purkaminen.

Siltatyömaan läheisyydessä olevat Papinholman bussipysäkit 6211 ja 6212 ovat olleet 22.7. lähtien poissa käytöstä. Pysäkit palautetaan käyttöön 23.9., kun viimeistelytyöt pysäkkien kohdalla on saatu valmiiksi.

Silta valmistuu alkuperäisen aikataulun mukaisesti syyskuussa 2024. Uusi Kuusistonsalmen silta korvaa vuonna 1958 valmistuneen huonokuntoisen sillan. Uusi silta on jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta. Uuden sillan höytyleveys kasvaa 14,5 metriin, kun vanhassa sillassa höytyleveys oli 12 metriä. Uuden sillan kokonaispituus on 105 metriä.

Siltatyömaan kohdalla säilyy edelleen 30 km/h nopeusrajoitus. Myös ajokaistoja on kavennettu. Jalankulku- ja pyöräilyliikenne on erotettu omalle väylälle, mutta osa väylästä on väliaikaisesti murskepäällysteinen.

Vesiliikenteen väylä pidetään avoimena, mutta varasillan purku voi aiheuttaa lyhyitä katkoksia liikenteeseen, kun varasiltaa puretaan kulkuaukon kohdalta. Vesiliikenteen käytettävissä on keskivedenkorkeudesta mitattuna 4,5 m korkea ja 10,0 m leveä kulkuaukko.

Urakoitsijana hankkeessa toimii Kreate Oy.

Turun Seutusanomat