Suomen Musiikkiteatteri: Autiotalo
Käsikirjoitus: Katariina Leino
Ohjaus: Petri Lairikko
Puvustus ja lavastus: Katariina Leino ja Kaija Serpenttiini
Koreografia: Elisa Lairikko ja Irina Kabanova
Orkesteri: Timo Järvensivu, Jussi Ojanen, Kasperi Kinnunen ja Miika Raeniemi
TEATTERIARVIO.
Turun ensi-iltansa 5. kesäkuuta Uittamon Kesäteatterissa saanut Autiotalo kertoo dramatisoidusti Dingo-yhtyeen tarinaa. Dingo-musikaali alkaa Uittamon paviljongilla Perjantai-nimisen kappaleen tahdissa tuoden lavalle bändin keulakuvana tunnetun Neumannin teini-ikäisenä Pertti Niemisenä.
Musikaalin päähenkilö (Erik Kraemer) haaveilee merimiehenä työskentelyn tuomasta vapaudesta, eikä niinkään ensisijaisesti tavoittele musiikkitähteyttä. Musikaalin käsikirjoitus vaikuttaa tiivistävän hyvin oikean Neumannin ajatuksia elämästään ennen Dingoa sekä yhtyeen huippuvuosista. Dingon kulta-aika oli vuosina 1984–1986.
Turkulaisen muusikko-näyttelijän Erik Kraemerin lauluääni ja habitus ovat kokonaisuutena kuin tehty päärooliin.
Kraemerin ei tarvitse imitoida Neumannia, vaan hänen äänensä ja lavakarismansa ovat omiaan tekemään kunniaa edelleen tänä päivänä suosiota nauttivalle suomalaiselle rock-yhtyeelle.
Erityismaininnan ansaitsevat alun haikeana soivan Perjantain lisäksi Sinä ja minä -, Sata rohkeaa laivaa – ja Rio ohoi-tulkinnat sekä tietysti nimikko-encore. Tähän kun yhdistää hengästyttävän puvunvaihto- ja maskeerausvauhdin, niin upea kasaripaketti on kasassa.
Hienoja roolisuorituksia nähdään myös Yö-yhtyeen Olli Lindholmia (Tatu Mönttinen) ja Jussi Hakulista (Timo Järvensivu) esittävältä kaksikolta. Omanlaisensa mausteen esitykseen tuo Helsingin Sanomien toimittajana tuona aikana työskennelleen Mattiesko Hytösen (Tatu Mönttinen) hahmo.
Komiikkaa teokseen tuo myös Dingo-huumaa elävä kuvitteellinen perhe, joka voi oikeasti olla melko tarkka kuvaus senaikaisesta fanituskulttuurista. Dingon faneissa ei nimittäin ollut pelkästään teinityttöjä, vaan jopa hysteriaksi äitynyt ihailu levisi aivan kaikenikäisten keskuuteen. Esityksessä nähtävän Lahtisen perheen osalta fanitukseen liittyvät paitsi tyttäret Leila (Mirjam Paaso) ja Laila (Evita Aaltonen) sekä Ulpu-äiti (Mirjam Paaso), myös Veikko-isällä (Tatu Mönttinen) on oma unohtumaton osuutensa tarinassa.
Kaiken kaikkiaan fiilis Autiotalo-musikaalissa on kuin olisi rock-konsertissa – jopa siinä määrin, että yleisö otetaan aktiivisesti osaksi esitystä.
Valovoimaiset esiintyjät saavat haltioituneimmatkin katsojat mukaan yhteislauluun, ja mikäs siinä onkaan laulaessa, kun Dingo-hitit näyttävät sujuvan todella hyvin suurimmalta osalta katsojista.
Uittamon paviljongin verrattain pienikokoinen lava sekä esiintyjiä lähellä oleva katsomo luo mukavan intiimin tunnelman turkulaiseen suvi-iltaan. Musikaali aloitti kiertueensa keväällä paviljonkia suuremmista konserttisaleista. Ensi-ilta koettiin 10. helmikuuta Porissa, josta se lähti Kuopion kautta kiertueelle ympäri Suomea.
Autiotalo-musikaalin on käsikirjoittanut Suomen Musiikkiteatterin taiteellinen johtaja Katariina Leino. Tuotannosta vastaa niin ikään Suomen Musiikkiteatteri, joka on ainoa musikaaleja tuottava kiertueteatteri maassamme. Toista kesää Uittamon Kesäteatterissa viihtyvä musikaalikaravaani on aiemmin esittänyt yhteistuotantojaan Ruissalon Kesäteatterissa.
Uittamon paviljongissa Autiotalo nähdään viimeisen kerran 24. elokuuta. Näyttämöteos palaa kuitenkin lähiseudulle taas lokakuussa.
Katariina Mäkinen-Önsoy