Nastat saavat vielä hetken ropista

Renkaiden vaihtoaika alkaa taas olla lähellä.

LIIKENNE

Hätäisimmät ovat jo ryhtyneet vaihtamaan autojensa alle kesärenkaita, mutta myös nastarenkailla saa vielä viikon-pari – tarvittaessa pidempäänkin – ajaa, jos keli sitä vaatii.

Talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat vajaa neljä vuotta sitten. Nykyisin talvirenkaita tulee käyttää kelin sitä edellyttäessä, marraskuusta maaliskuuhun. Mutta talvirenkaita, myös nastarenkaita, saa käyttää huhtikuussa, jos kelit edellyttävät.

Pitkän ajan sääennusteiden mukaan Turun seudulla on vielä yöpakkasia mahdollisesti vielä pääsiäisen jälkeenkin, joten aamuvarhaisella tiet voivat olla liukkaita. Nastarenkaiden käyttö lienee perusteltua siis vielä viikon-parin ajan.

Nastattomia kitkarenkaita saa käyttää vaikka vuoden ympäri, mutta se ei ole suositeltavaa, sillä kitkarengas kuluu kesäkäytössä rajusti, eikä ole vesikelissä kesärenkaan tasoinen – kitkarenkaat saattavat lähteä vesiliirtoon yllättävästi. Kitkarengasta kun ei ole suunniteltu kesäolosuhteisiin.

Suomessa useimmat autoilijat käyttävätkin erikseen talvi- ja kesärenkaita.

Vesiliirron uhka luonnollisesti kasvaa sitä suuremmaksi, mitä kuluneemmat renkaat alla ovat.

Kesärenkaiden kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee lain mukaan olla vähintään 1,6 millimetriä, mutta renkaiden suorituskyky – etenkin kyky syrjäyttää vettä eli estää vesiliirtoa – on 1,6 millissä jo hyvin heikko. 1,6 millimetriä on siis lain vähimmäisvaatimus, turvallisuudestaan välittävä autoilija vaihtaa renkaat uusiin jo paljon aikaisemmin.

Kevät ja renkaanvaihtoaika on tietenkin myös oiva paikka tarkistaa molempien renkaiden kunto.

On myös syytä muistaa, että renkaiden käyttöikä on rajallinen. Esimerkiksi pieniä kilometrimääriä vuosittain ajavat autoilijat saattavat käyttää samoja renkaita vuositolkulla, kun kulutuspintaa on vielä riittävästi jäljellä. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan kuitenkin kuutta vuotta ja kokonaisiäksi valmistusajankohdasta rengasvalmistajat suosittelevat kymmentä vuotta. Kymmenen vuoden tai jopa vanhemman renkaan kumiseos on vuosien saatossa kovettunut, eikä renkaan pito-ominaisuudet ole enää kuten uudemmissa renkaissa.

Renkaan valmistusajankohta selviää renkaan kylkeen merkitystä kolmi- tai nelinumeroisesta tunnuksesta, joka on renkaassa DOT-merkinnän yhteydessä. Numerosarja kertoo renkaiden valmistusviikon ja vuoden; esimerkiksi merkintä 2522 tarkoittaa, että rengas on valmistettu viikolla 25 vuonna 2022.