Turun tuomiokirkon valtaa kirkkomusiikkifestivaali

Järjestyksessään 28. Katedraali soi! -viikko käynnistyi.

MUSIIKKI.

Turun tuomiokirkossa kajahtavat Katedraali soi! -konsertit joka ilta 11. helmikuuta asti. Kamarimusiikkia soittava puhallinkvintetti Ilmiö Ensemble esiintyy Tuomiokirkossa 7. helmikuuta.

Keskiviikon ohjelma yhdistelee teoksia kiinnostavasti barokista tähän päivään, Monteverdistä Tomi Räisäseen ja Luis Pasquetista Sibeliukseen. Puhallinsoittimet tarjoilevat sävellyksiin myös uusia ja yllättäviäkin tulokulmia. Kvintetissä soittavat Jenny Villanen, huilu, Takuya Takashima, oboe, Nora Niskanen, klarinetti, Mikko-Pekka Svala, fagotti sekä Ilkka Puputti, käyrätorvi.

Turun filharmonisen orkesterin Katedraali soi -festivaalin konsertissa kuullaan ranskalaisia impressionisteja.

Luvassa on herkkiä vaikutelmia, tuokiokuvauksia sekä heleitä sointivärejä. Torstain 8.2. konsertin johtaa Edward Ananian-Cooper ja solistina on sopraano Iida Antola.

Claude Debussyn Faunin iltapäivä aloittaa illan. Teos tunnetaan etenkin kuulaasta poikkihuilusoolostaan. Seuraavaksi kuultava Maurice Ravelin Le Tombeau de Couperin on sävelletty kunnianosoitukseksi Ravelin 1. maailmansodassa kuolleille ystäville. Musiikki on puhdashenkistä, ja Ravelia pidetään Debussyn rinnalla musiikin impressionismin keskeisenä nimenä.

Konsertin päätösnumerona ja illan solistiteoksena Iida Antola tulkitsee Olivier Messiaenin yhdeksänosaisen laulusarjan Poèmes pour Mi. Laulusarjan innoittajana on ollut Messiaenin rakkaus hänen ensimmäiseen vaimoonsa, viulisti ja säveltäjä Claire Delbos’hon, jonka lempinimi otsikon ”Mi” oli.

– Olen Messiaenin musiikin suuri ystävä ja levytimme juuri pianisti Kirill Kozlovskin kanssa hänen laulusarjansa Chants de terre et de ciel. Messiaen sävelsi Katedraali soissa kuultavan laulusarjan Poèmes pour Mi lahjaksi vaimolleen, ja sarja on saanut inspiraationsa nuoren parin rakkaudesta, avioliitosta ja elämästä kristittynä, Antola kertoo.

Pääasiassa oopperalaulajana työskentelevä Iida Antola on myös koulutettu pianisti, palkittu kuoronjohtaja ja julkaistu säveltäjä.

– Messiaenin lisäksi rakastan edelleen Ravelin ja Debussyn ja heidän aikalaistensa musiikkia, ja erityisesti ihailen, miten hienoja nykysäveltäjiä Ranskasta löytyy, Antola sanoo.

Edward Ananian-Cooper on australialainen kapellimestari, joka asuu Euroopassa ja työskentelee tällä hetkellä kuoronjohtajana Hollannin kansallisoopperassa Amsterdamissa. Orkesterinjohtajana hän on konsertoinut Suomessa Tapiola Sinfoniettan, Turun filharmonisen orkesterin, Oulu Sinfonian ja Suomalaisen barokkiorkesterin kanssa.

Kamarikuoro Key Ensemble ja Suomalainen barokkiorkesteri pullistavat perjantaina Tuomiokirkon holvit järkälemäisellä mestariteoksella eli J.S.Bachin h-molli-messulla.

Kamarikuoro Audite johtaa konserttikävijät lauantain Katedraali soi! -konsertissa pyhiinvaellukselle, kun kuoro esittää Joby Talbotin musikaalisen matkan Path of Miracles.

1700-luvun Dresdenin hovielämä saapuu Tuomiokirkkoon Katedraali soi! -viikon päätöskonsertissa. Mezzosopraano Ida Wallén ja soitinryhmä luovat kuulijoiden mieliin elävän kuvan saksilaisen vaaliruhtinaan hovista, jossa esiintyivät muun muassa nuori Bach, Pisendel, Heinichen ja Veracini.

Kirkkomusiikkiviikon perustaja ja taiteellinen johtaja on Turun Tuomiokirkkoseurakunnan kanttori Jukka Pietilä.

Katariina Mäkinen-Önsoy