Tulevan eduskuntakauden liikennepoliittiset linjaukset puhuttivat vaalipaneelissa

Liikennepoliittinen vaalipaneeli Pekka Rissa, Noomi Jagerhorn ja Tero Kallio nettikuva Markus Markkanen Autotuojat ja -teollisuus ry
Sadasta nollaan -tilaisuuden alustajina toimineet Pekka Rissa (Autoalan Keskusliitto), Noomi Jägerhorn (Posti Group Oyj) ja Tero Kallio (Autotuojat ja -teollisuus ry) toivat esiin energiapolitiikan ja puhtaan energian ratkaisujen yhteyden ajoneuvokaluston uudistumiseen maassamme. Kuva: Markus Markkanen / Autotuojat ja -teollisuus ry.

Päättäjät nopeuttaisivat liikenteen sähköistymistä hankintakannusteilla ja latausinfratuilla.

EDUSKUNTAVAALIT.

Auto- ja liikennealan Sadasta nollaan – matkalla kohti fossiilitonta liikennettä -eduskuntavaalipaneelissa piirrettiin 17. maaliskuuta liikennepolitiikan suuntaviivoja kuuden suurimman puolueen toimesta.

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakan (SDP) lisäksi vaalipaneeliin osallistuivat eduskuntaryhmiensä puheenjohtajat Atte Harjanne (Vihr.), Kai Mykkänen (Kok.) ja Ville Tavio (PS), eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Lohikoski (Vas.) sekä puhemies Matti Vanhanen (Kesk.).

Käyttövoima- ja liikenneveromurros herätti panelisteissa paljon keskustelua. Kuuden suurimman puolueen edustus suhtautui varauksella valtiovarainministeriön tuoreeltaan ehdottamiin ajoneuvo- ja polttoainliieveron korotuksiin. Kilometriveroa sekä sen yhdenmukaisuutta ja tasapuolisuutta punnittiin paneelissa niin ikään tarkoin.

Keskustelussa jakeluvelvoitteen aiheuttama hintapaine herätti huolta ja monet panelistit arvioivat, että jakeluvelvoitteen aiheuttamia hintapaineita tulisi kompensoida veromuutoksilla.

Tilaisuudessa autokannan muutoksesta ja liikenteen päästökehityksestä keskusteltiin toimittaja Nina Rahkolan johdolla.

Aiheesta alustivat Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio, Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa ja vastuullisuusjohtaja Noomi Jägerhorn Posti Group Oyj:stä.

– Autokannassa on nähtävissä muutos huonompaan suuntaan. Romutuskeski-ikä nousee, tosin viime vuosina kierrätykseen tulevien autojen määrä on ollut tasaisesti nousussa ja romutuspalkkiovuodet ovat saaneet aikaan aina uuden ennätyksen, Tero Kallio totesi.

Autokaupassa ensirekisteröintien määrä on ollut 2000-luvun alkuvuosien jälkeen jatkuvassa laskusuunnassa. Pekka Rissa sanoi ensirekisteröintien määrän tippuneen vuositasolla finanssikriisin jälkeen 140 000:stä noin 114 000:ään ja aina 82 000:een asti.

– Viime vuonna rekisteröityjen ladattavien autojen keskihinta oli lähes 55 000 euroa. Autokannan keskimääräisen auton hintataso on noin 6 500 euroa, eli väliraha on melkoinen. Viime vuonna lopetettu 2 000 euron suuruinen hankintatuki vaikutti osaltaan kuluttajien ostokäyttäytymiseen, Rissa jatkoi.

Posti Group Oyj:n Noomi Jägerhornin mukaan Suomen suurimman jakelu- ja logistiikkayhtiön näkökulmasta vauhti on kova kohti fossiilittoman jakelun tavoitetta.

– Postilla on ilmastotieteeseen perustuva kunnianhimoinen ilmastotavoite, jossa tavoittelemme täysin fossiilitonta kuljetusta vuoteen 2030 mennessä. Kevyen jakelun pakettiautopuoli sähköistyy jo voimakkaasti. Raskaamman kaluston puolella toiveenamme olisivat vety- ja kaasukalustoon suunnatut hankintatuet, Jägernhorn sanoi.

Jägernhorn toivoo vihreän siirtymän tarkoittavan myönteisiä elinkeinonäkymiä pienemmille paikkakunnille.
– Pitkien etäisyyksien maana Suomeen tarvitaan lisää kaupallista latausinfraa, koska meidän pitäisi pystyä käyttämään hankkimiamme puhtaampia autoja maksimissaan jatkuvasti, kommentoi Jägernhorn.

Sadasta nollaan – matkalla kohti fossiilitonta liikennettä -tilaisuus on katsottavissa Autoalan Tiedotuskeskuksen YouTube-kanavalla.

Katariina Mäkinen-Önsoy

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (SDP) muistutti liikennepoliittisessa vaalipaneelissa, että liikenteen verotuksen kokonaisuudistus on välttämätön mm. kannustimien näkökulmasta. Kuva: Markus Markkanen / Autotuojat ja -teollisuus ry.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (SDP) muistutti liikennepoliittisessa vaalipaneelissa, että liikenteen verotuksen kokonaisuudistus on välttämätön muun muassa kannustimien näkökulmasta. Kuva: Markus Markkanen / Autotuojat ja -teollisuus ry.
Liikennesektorin päästövähennyksiin päästään eduskuntavaalipaneelin turkulaisedustajan Ville Tavion (PS) mukaan luonnollisesti teknologian kehityksen myötä. Kuva: Markus Markkanen / Autotuojat ja -teollisuus ry.
Liikennesektorin päästövähennyksiin päästään eduskuntavaalipaneelin turkulaisedustajan Ville Tavion (PS) mukaan luonnollisesti teknologian kehityksen myötä. Kuva: Markus Markkanen / Autotuojat ja -teollisuus ry.