MIELIPIDE
Kello käy. Hallitus hyllytti Raision tunneliremontin. Rahaa ei ollut. Ei vaikka EU maksaisi elvytyspaketeistaan jopa puolet, kunhan aloitetaan tänä vuonna. Voisimme siis saada osan Eurooppaan antamistamme rahoista takaisin, kunhan pyytäisimme. Rahaa tulisi varmasti, sillä E18 on osa tärkeää eurooppalaista päätieverkkoa. Kun kerran Portugaliin on saatu rahoitus moottoriteille, joista myöhemmin tutkimus totesi puolet tarpeettomiksi, yksi tunneli Raisioon ei ole juttu eikä mikään.
Perusteita remontille on monia. Nyt talvella Raision keskusta on väläyttänyt erikoisuuksiaan: yli viiden asteen pakkasilla rekat ovat saattaneet jäädä jumiin valoristeyksiin. Tietenkin ruuhka-aikaan. Tästä on liikennekarttojen perusteella seurannut se, että Raision keskustan liikenne itään on ollut koko Suomen ruuhkaisin tieosuus. Liikenne on lähes seisonut ja läpiajo on kestänyt kolmekin varttia.
E18, kuten muutkin TEN-T-verkoston tiet, on tavallisesti eritasoristeyksin varustettu. Raisio on yksi harvinainen poikkeus.
Portti länteen. Rahtiliikenteen solmukohta. Näin Raision ja Naantalin tiestä on sanottu. E18-remontti tarvitsee rahansa ja nopeasti. Jos tuleva hallitus ei toimi heti, Suomi tulevaisuudessa maksaa samasta tiestä ehkä tuplaten.
Mikko Kangasoja (ps.)
Raisio
eduskuntavaaliehdokas