Paimion kaupungin järjestämällä kaikille 1.–9.-luokkalaisille avoimella harrastustoiminnalla pyritään lisäämään lasten ja nuorten hyvinvointia.
PAIMIO. Paimion harrastamisen mallin (PaHaMa) ryhmät käynnistyivät paimiolaisissa kouluissa elo–syyskuun vaihteessa. Ilmoittautuminen harrastusryhmiin on auki koko lukuvuoden ajan Paimion vapaa-aikapalveluissa käytössä olevassa Hellewi-ohjelmassa.
– Jos paikkoja on vapaana, ryhmiin voi ilmoittautua mukaan myös kesken kauden, PaHaMa-hankekoordinaattori Jenni Rönnberg vinkkaa.
Paimion kaupungin liikuntasuunnittelijan Mikko Häkkilän mukaan PaHaMa toimii mainiosti lajikokeiluna.
– Toiminnalla on saatu tavoitettua nyt jo uusia harrastajia. Jos vain on yhtään kiinnostusta kokeilla uutta harrastusta ilman kilpailutavoitteita, ihan vain huvikseen, kannattaa tulla mukaan, Häkkilä innostaa.
PaHaMa on osa Opetus- ja kulttuuriministeriön harrastamisen Suomen mallia, jonka tavoitteena on mahdollistaa jokaiselle peruskoulun oppilaalle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä.
Paimiossa toimii tällä hetkellä koulupäivien yhteydessä 28 ryhmää, ja niissä harrastaa 283 oppilasta.
– Iltapäiviin sijoittuvat harrastukset ovat olleet suositumpia kuin aamupäiville suunnitellut ryhmät. Harrastuksia on tarjolla laidasta laitaan, muun muassa liikunnasta koodaukseen, valokuvaukseen ja ruuanlaittoon, Jenni Rönnberg sanoo.
– Matalan kynnyksen PaHaMa-ryhmät toimivat aamu- ja iltapäiväkerhojen rinnalla, kaikille peruskoululaisille suunnattuna toimintana. Lisäksi ne vahvistavat 1. ja 2. luokan oppilaille suunnattua kerhotoimintaa, Rönnberg lisää.
Eräs valtakunnallisen Suomen mallin kantavia ideoita on tarjota kaikille ala- ja yläkouluikäisille yhteneväiset mahdollisuudet harrastuksiin. Toisena tärkeänä asiana hankkeessa esiin nousee saavutettavuus.
– Paimiossa ryhmät toimivat pääosin koulun tiloissa, jolloin siirtymisiä paikasta toiseen ei tule. Jatkoa ajatellen pitää ratkaista koulukyytiä käyttävien oppilaiden osalta tilanne, että hekin voivat osallistua toimintaan, liikuntasuunnittelija Mikko Häkkilä toteaa.
Hankkeen tavoitteena on juurruttaa koulupäivän aikainen harrastustoiminta osaksi peruskoulun lukujärjestystä.
Ideat harrastusryhmien sisältöön ovat tulleet suoraan kohderyhmältä eli lapsilta itseltään.
– Kuuntelemme jatkossakin lasten ja nuorten toiveita harrastuskalenterin laadinnassa, Häkkilä kertoo.
Ideoita toiminnan kehittämiseksi on vaikka kuinka paljon.
– Suunnitteilla on esimerkiksi yleinen, vaikkapa Afterschool-nimeä kantava ryhmä, jonka sisältö voi vaihdella viikosta toiseen. Lisäksi kehitteillä on PaHaMa:n oma TikTok-kanava, hankekoordinaattori Jenni Rönnberg toteaa.
– Alun perin meidän piti lähteä koulukiertueelle PaHaMa-toimintaa esittelemään. Olemme kuitenkin tulleet siihen tulokseen, että esittelyvideot ovat näppärämpi keino tehdä ryhmiä ja ohjaajia tutuksi, Rönnberg jatkaa.
Kuntavetoisen harrastamisen Suomen mallin pilotointi peruskouluikäisille lapsille ja nuorille etenee aluehallintovirastojen myöntämien valtionavustusten avulla. Lukuvuodeksi 2021–2022 avustuksia myönnettiin yhteensä 226 harrastusta edistävälle hankkeelle.
Katariina Mäkinen-Önsoy