Toimitusjohtaja Ossi Öhmanin mukaan pankin työntekijöiden tärkein tehtävä on auttaa asiakkaita hoitamaan heidän talouttaan parhaalla mahdollisella tavalla. Toimitusjohtajan rooli taas on auttaa työntekijöitä onnistumaan omassa työssään.
TALOUS. Kauppatieteiden maisteri Ossi Öhman aloitti Säästöpankki Kalanti-Pyhärannan uutena toimitusjohtajana 1. helmikuuta. Öhman on aiemmin työskennellyt Säästöpankki Kalanti-Pyhärannassa yritysasiakasliiketoiminnasta ja varallisuudenhoidon palveluista vastaavana pankinjohtajana.
Toimitusjohtajan alkutaival ei ole ollut aivan odotetunlainen. Uuden johtajan on pitänyt lyhyellä varoitusajalla tehdä paljon päätöksiä liittyen koronan aiheuttamaan kriisitilanteeseen.
– Tuli tähän aikamoista säpinää, kun tilanne eskaloitui niin nopeasti. Toki tämä tilanne on uusi meille jokaiselle työtehtävästä ja toimialasta riippumatta, Öhman toteaa.
Toimittajan puheluun hän vastaa kotoaan Turusta. Kotona työskentelee nyt suurin osa pankin henkilökunnasta.
– Nyt ensisijainen tapaamispaikka on verkossa. Palvelemme asiakkaita pääsääntöisesti puhelimitse ja verkkoneuvotteluissa. Olemme supistaneet kassapalvelujen aukioloaikoja ja pyrimmekin nyt minimoimaan face to face -tapaamiset. Kassapalveluiden suurin käyttäjäryhmä on ollut ikäihmiset, joita on nyt kehotettu pysymään kotona, joten kysyntääkään kassapalveluille ei ole entiseen tapaan, Öhman kertoo.
Säästöpankissa on minimoitu myös henkilökunnan siirtyminen konttoreiden välillä. Öhman uskoo, että moni kriisiajan käytäntö tulee jäämään pysyväksi.
– Nyt asiakkaat siirtyvät verkkoon hoitamaan pankkiasioitaan ja huomaavat, miten helppoa se on. Veikkaan, että moni tulee jäämään sinne kriisin jälkeenkin.
Säästöpankissa pystyy hoitamaan etänä jo lähes kaiken. Jopa osa allekirjoituksista hoituu sähköisesti, mutta vielä riittää kehitettävää.
– Esimerkiksi asuntokaupassa voidaan tehdä lainaneuvottelu, kaupan valmistelu ja osa papereista etänä, mutta varsinainen kauppa tehdään kasvotusten. Myös velkakirjat ja panttaukset pitää allekirjoittaa paikan päällä. Mutta uskon, että pian kaiken voi jo hoitaa sähköisesti.
Valtio takaa ja pankit jakaa
Kun Suomen hallitus ilmoitti koronakriisin aikaisista talouden tukitoimistaan, se totesi lyhyesti ja ytimekkäästi, että valtio takaa ja pankit jakaa.
– Pankkien rooli on olla talouden solmukohta. Totta kai kriisi näkyy meillä heti, kun yritykset joutuvat vaikeuksiin tai asiakkaita lomautetaan. Tällä hetkellä meitä työllistää eniten asiakkaiden lyhennysvapaapyynnöt. Sijoittaja-asiakkaat taas ovat huolissaan markkinoiden heilunnasta. Yrityksiltä on varmasti tulossa lainapyyntöjä, erityisesti niiltä aloilta, joilla kassavirrat ovat tyrehtyneet. Jokaisen yrityksen kanssa tullaan luomaan arvio siitä, mikä on tilanne. Finnveran takaus on hyvä apukeino yrityksille, Öhman kommentoi.
Myös perustyö jatkuu
Kriisiajan töiden lisäksi myös pankkien perustyö jatkuu.
– Vaikka koronakriisi koskettaa koko maailmaa ja koko Suomen taloutta ja välillisesti kaikkien elämää, niin osan palkanmaksuun se ei vaikuta millään tavoin. Esimerksi oman asunnon ostaminen tai vaihtaminen voi tulla ajankohtaiseksi kriisin aikana ja asuntolainaa voi hakea tavalliseen tapaan, Öhman sanoo.
– Palvelemme kaikissa asioissa, sekä koronaan liittyen että muutenkin, hän jatkaa.
Öhman aloitti työuransa Säästöpankissa vuonna 2014 Pyhärannassa. Viime syksynä Kalannin ja Pyhärannan Säästöpankit fuusioituivat. Nyt kun hän työskentelee toimitusjohtajana, hänen tärkein työtehtävänsä on auttaa pankin työntekijöitä onnistumaan omassa työssään asiakkaiden talouden parhaaksi. Lisäksi hänen vastuullaan on hallinnollisia töitä.
Janica Vilen