Torulf Jernströn on niittänyt mainetta pelimaailmassa. Ensimmäisellä kouluviikollaan Vaisaaren kasiluokkalaiset pääsivät kuulemaan, miten menestyspelit tehdään.
PELIT. Raisiosta pelimaailmaan ponnistanut Torulf Jernström kävi torstaina 7. tammikuuta Raision kirjastotalon Martinsalissa kertomassa Vaisaaren koulun 8.-luokkalaisille pelien suunnittelusta.
Hänen yrityksensä Tribeflamen peli Benji Bananas oli suurimmalle osalle oppilaista tuttu, mikä lisäsi heidän kiinnostustaan aiheeseen.
– Siinä on selkeä ja hauska idea, eikä sen pelaamiseen tarvita ohjeita, kehuvat kasiluokkalaiset Enya Saalinki ja Linnea Sunden, jotka pelaavat puhelimillaan erilaisia pelejä keskimäärin tunnin päivässä. Lyhyitä pelihetkiä mahtuu päivään useita, esimerkiksi bussimatkoilla ja välitunneilla puhelin on usein kädessä.
Juuri pelihetkien hektisyys vaatii mobiililaitteilla pelattavista peleistä paljon – tai oikeastaan vähän.
– Yhdenkin lauseen lukeminen on mobiilipelaajalta liikaa vaadittu. Pelaajat katsovat ensin värikkäintä asiaa ruudulla ja lähtevät sitten kokeilemaan. Pelit kannattaakin suunnitella sillä ajatuksella, että pelaaja ei osaa lukea, neuvoo Jernström.
Ultimate Fail
Esitelmää kuunnellut Marika Hahto ei itse juurikaan pelaa, mutta piti esitelmää silti hyvänä.
– Oli kivan realistinen esitelmä, jossa kerrottiin myös epäonnistumisista, sanoo Hahto viitaten Jernströmin kohtaamiin vastoinkäymisiin. Ennen pelien suunnittelua vuonna 2008 hän nimittäin alkoi suunnitella tabletin tyyppistä laitetta, jonka kehittely olikin loppusuoralla siinä vaiheessa, kun Apple toi markkinoille iPadin. Kilpaileminen Applen kanssa osoittautui turhaksi yritykseksi ja niinpä Jernström alkoikin valmistaa pelejä suoraan iPadeihin.
Aluksi valmistui kosketusnäytöillä pelattavia lautapelejä, mutta ne osoittautuivat liian tylsiksi. Seuraavaksi vuonna 2012 valmistui Light the flower -peli, joka oli onnistunut, mutta Tribeflame hinnoitteli itsensä ulos kilpailusta laittamalla pelille euron hinnan.
– Silloin Supercellin malli oli jo yleistynyt, eli pelaajat olivat tottuneet siihen, että pelin saa ladattua ilmaiseksi ja maksuja peritään vasta myöhemmin. Eurokin on liikaa mobiilipelistä, selittää Jernström.
Saalinki ja Sunden ovat samoilla linjoilla. Suurimmaksi osaksi he pelaavat ilmaisia pelejä. Sunden on maksanut muutamista peleistä euron ja Saalinki yhdestä viisi euroa.
– Se oli aivan liikaa, hän naurahtaa.
Analyyttistä ja luovaa
Lopulta vuonna 2013 syntyi Benji Bananas, jota ladattiin sen ilmestyttyä parhaimmillaan 350 000 kertaa päivässä. Edelleen latauksia tulee joka päivä 40 000 – 50 000. Pelin suosio on säilynyt jo melko pitkään, sillä mobiilipelien elinkaari on yleensä lyhyt.
– Parhaita pelejä saatan pelata puoli vuotta, mutta useimpia pelaan vain viikon, sanoo Sunden.
Menestyspeli luotiin A/B-testausmenetelmällä. Eli pelisuunnittelijat tekivät kaksi erilaista peliä, joista testipelaajat valitsivat paremman. Samaa menetelmää käytettiin sekä pelissä seikkailevan apinan että pelin etenemisen suunnittelussa.
Nyt Jernströmin firmassa työskentelee koodaajia, graafikoita, pelisuunnittelijoita ja kaikki muu onkin hänen itsensä vastuulla. Raision Ihalasta Jernström muutti Turkuun vuonna 1997 ja opiskeli Åbo Akademissa itsensä kauppatieteiden maisteriksi ja diplomi-insinööriksi.
Pelimaailmaan hän hyppäsi oman kiinnostuksensa vuoksi.
– Se vain tuntui hyvältä idealta, hän kommentoi. Pelifirman pyörittäminen haastaa hänen mukaansa käyttämään molempia aivopuoliskoja.
– Pitää olla samaan aikaan analyyttinen ja luova, hän selittää.
Janica Vilen