Viva Vintage tuo kierrätetyt luksustuotteet lähelle kuluttajaa

Käytetyille erikoistuotteille löytyy markkinarakoa

Aitoutus- ja arviointipalvelut ovat tärkeä osa vintage-tuotteita myyvän naantalilaisen Hanna Kulmalan arkea. Kädessään hänellä on yksi valikoimansa tuoreimmista tulokkaista. Kuva: Ragip Önsoy.

Luksustuotteisiin ovat hurahtaneet niin naiset kuin miehetkin, ja Viva Vintagen kierrätettyjen tuotteiden hinta–laatu-suhde on uusiin verrattuna kilpailukykyinen.

NAANTALI. Kesällä Kaarinasta Naantaliin muuttanut Hanna Kulmala on toiminut kierrätettyjen luksustuotteiden jälleenmyyjänä reilun kuukauden ajan. Taustallaan hänellä on 20-vuotinen kokemus antiikkialalla.

– Ajatus vintage-laukkujen erikoisliikkeestä heräsi juuri harrastuksistani, joihin ovat kuuluneet näiden vuosien aikana niin antiikkihuonekalut kuin merkkilaukutkin.

– Olen kasvanut ajatusmaailmaan, jossa haetaan kierrätettyjä aikaa kestäviä vaihtoehtoja sen sijaan, että ostettaisi aina uutta. Tämä pätee niin sisustuksessa kuin asusteissakin.

Tällä hetkellä Kulmalan yritys Viva Vintage pyörii verkossa. Ihmisten ostokäyttäytymistä seurattuaan hän on todennut nettikaupan tarkoitukseen oikein hyvin sopivaksi.

– Näiden kahden yrittäjävuosikymmeneni aikana kauppa siirtyi vahvasti nettiin. Kuluttajat ovat tottuneet verkkokauppaan. Kivijalkamyymälä sen sijaan sitoo sekä yrittäjää että asiakasta paljon aukioloaikoineen. Nyt minun on helppo lähteä esittelemään tuotteita asiakkaalle sopivana ajankohtana, Kulmala sanoo.

– Kiire on tänä päivänä se ensimmäinen asia, joka sanelee ostokäyttäytymistä. Tuotteiden tarkastelu ja tilaus on netin kautta niin helppoa. Ja kun ostaa ammattilaisen pyörittämästä yrityksestä, voi olla varma myös tuotteen laadusta, lisää Kulmala.

Aitoutusta ja arviointia

Vastaavia yrityksiä on ulkomailla runsain mitoin, mutta Suomessa kyseinen liiketoiminta on vielä uutta.

– Liiketoimintaani kuuluvat myös arviointipalvelut kuten vakuutusarvioinnit sekä aitoutus eli aitojen tuotteiden todentaminen. Aitoutukseen erikoistuneita firmojakin on ulkomailla erikseen, mutta täältä niitä ei juuri löydy. Nykyään on paljon taitavia väärennöksiä, jotka kuitenkin paljastuvat pienenpienistä yksityiskohdista. Tähän työhön tarvitaan siis tarkkaa ja harjaantunutta silmää, Kulmala toteaa.

Kulmala näkee, että kierrätetyille merkkituotteille löytyy markkinarako myös Suomesta. Viva Vintage on herättänyt paljon kiinnostusta jo ensimmäisen kuukautensa aikana.

– Ostoksiakin on jo tehty mukavasti. Luksusmerkit, joiden suunnittelijavalikoimassani ovat muun muassa Louis Vuitton, Chanel, Prada, Dior, Gucci, Yves Saint Laurent, Hermès, pitävät vahvasti hintansa kierrätettynäkin. Merkkilaukkua voi pitää pienimuotoisena sijoituksena. Sen voi laittaa kiertoon ja ostaa tilalle vaikka toisen herkkupalan. Myynnin lisäksi Viva Vintagessa teen myös vaihtokauppoja, hän vinkkaa.

Pienluksustuotteiden myynnin Kulmala aloitti ensin entisessä yrityksessään, turkulaisessa antiikkiliikkeessä.

– Alkajaisiksi laitoin oman laukkukokoelmani myyntiin. Ne menivät nopeasti kaupaksi.

Tuote-esittelyjä tilauksesta

Mistä sitten Kulmala löytää myymänsä tuotteet?

– Aikamoista metsästystä se vaatii. Pitkän uran aikana kuitenkin on kerääntynyt hyviä verkostoja, joiden kautta näitä bongailen, pääosin netistä ja yleensä Suomen rajojen sisältä, hän hymyilee.

– Täällä niin kuin koko Euroopassa hinnat ovat kohtuullisia, sillä suurin osa huippusuunnittelijoista on eurooppalaisia. Kaukaa näitä ei kannata etsiäkään. Lisäksi olen huomannut sen, että Suomessa luksustuotteita kohdellaan kunnioituksella, kun taas Keski- ja Etelä-Euroopassa kyseiset tuotteet ovat arkipäiväisempiä. Lähes poikkeuksetta siis käytetyt tuotteet ovat täällä kunnoltaan siistimpiä kuin muissa Euroopan maissa, hän lisää.

Yrityksensä alkumetreillä Kulmala on tehnyt jo pari yksityistä tuote-esittelyä.

– Kokonsa puolesta vintage-laukut ja -huivit kulkeutuvat helposti esittelytilaisuuksiin. Jatkossa on tarkoituksena täydentää tuotetarjontaa myös muihin pieniin erikoistuotteisiin, ei enää huonekaluihin, sillä niiden säilyttäminen ja kuljettaminen tuo omat haasteensa.

Luksustuotteet eivät ole ainoastaan naisten juttu, vaan niistä innostuvat yhä enemmän myös miehet.

– Miehet tekevät paljon lahjaostoksia yrityksessäni. Jatkossa laajennan valikoimaani myös miehille suunnattuihin luksustuotteisiin. Miesten keskuudessa suosiota kasvattavat jatkuvasti kaikenkokoiset messenger-laukut, Kulmala sanoo.

Katariina Mäkinen-Önsoy