Suomessa on alettu ohjata ihmisiä vihreämmille autokaupoille verotuksen kautta syyskuun alusta. Esimerkiksi Toyotalla 90 000 euron Land Cruiserin hinnasta verojen osuus on 30 000 euroa, eli kolmannes; 30 000 euron arvoisessa Auris hybridissä taas verojen osuus jää reiluun 10 prosenttiin.
AUTOILU. Syyskuun alussa Suomessa ryhdyttiin verottamaan autoja uuden WLTP-taulukon mukaan. Kyseessä on kehittyneempi tapa mitata autojen päästöjä. Uudenlainen mittaustapa tuo muutoksen myös autojen hintoihin. Varsinkin suuret dieselautot kallistuvat huomattavasti syyskuun alusta.
Muun muassa Jaguareja ja Land Rovereita myyvän Raision Vaunulan myyntijohtaja Kim Stenström kertoo hinnanmuutoksen vaikuttavan joihinkin automalleihin useiden tuhansien eurojen edestä. Tämän lisäksi varastossa olevia autoja oli pakko rekisteröidä ennen syyskuuta.
– Maahantuoja saa osaan autoista häntäluvan, jolloin voi rekisteröidä vanhan standardin mukaan. Tämä lupa kattaa 10 % edellisen vuoden myynnistä, eli muut varastossa olevat autot pitää rekisteröidä punaisiin kilpiin ja myydä ajamattomina 31.8. käyttöön otettuina autoina, Stenström selittää.
Stenströmin mukaan tämä aiheuttaa jonkin verran autojen väkisin myyntiä.
– Tuntuu raskaalta, että autokauppias aina kärsii. Aikataulutkin ovat olleet todella kireät, jolloin meille ei ole jäänyt aikaa reagoida. Toki toisaalta nopeaa ratkaisua puoltaa se, ettei kuluttaja jää varpailleen odottamaan, hän pohtii.
Hybridien läpimurtovuosi
Toyota Auto-Centerin Raision toimipisteen myyntijohtaja Tiitus Unhola on erilaisessa asemassa autoverotuksen muuttuessa. Konserni on jo pitkään, vuodesta 1997 asti, satsannut hyvbriditekniikkaan, jonka ansioista autojen hintojen muutos pysyy maltillisena.
– Toyota on tyypittänyt automallejansa jo maaliskuussa uuden päästönormin mukaan. Positiivinen viesti on ollut se, että hybridit ovat oikeasti niin vähäpäästöisiä, mitä aiemmin ollaan ajateltu. Hinnan muutokset ovat pääsääntöisesti olleet alaspäin, hän kertoo.
Myös Toyotalla on kuitenkin muutamia malleja, joihin tulee hinnan korotuksia.
– Toyotalla on enää harvoja malleja, jotka eivät ole hybridejä, joten tämä muutos osuu koviten Land Cruiseriin. Siinä näkyy autoveromme järjettömyys, kun maksat 90 000 euron autossa 30 000 euroa veroja, Unhola kertoo esimerkkinä. Land Cruiserin lisäksi bensalla toimivissa autoissa on pieniä nousuja.
Unhola kertoo hybrideihin uskomisen olleen hyvä pitkäntähtäimen suunnitelma. Viime vuotta voitaneen pitää läpimurtovuotena, sillä tuolloin Toyota myi ensimmäistä kertaa Suomessa hybridejä yhtä paljon, kuin muulla voimansiirrolla toimivia autoja.
– Tänä vuonna ero on selkeä hybridien eduksi, meillä ehkä jopa 80–20. Koko valtakunnassa arviolta noin 70–30, Unhola arvioi.
Mikko Seppälä