Vegaaneille hyviä uutisia Raisiosta: Elovena Muru Kaurajauhis on nyt lanseerattu

Vegaaneille ja muille jauhelihaan vaihtelua kaipaaville on tarjolla juuri kauppoihin tullut raisiolainen lihankorvike: Elovena Muru Kaurajauhis. Miedon makunsa ansionsa Muru taipuu moneen reseptiin eri tavoin maustettuna.

RAISIO. Raisio tuo markkinoille uuden kaurainnovaation. Elovena Muru Kaurajauhis on helppokäyttöinen sekä sisältää runsaasti proteiinia ja kuitua. Uudenlainen ja terveellinen kasviproteiini sopii vegaaniseen ruokavalioon ja vaihtelua hakevien lautasille.

– Muru on neutraalin makuinen ja käytettävyydeltään lähellä jauhelihaa, joten se sopii kaikille, jotka haluavat lisätä kasvisruuan osuutta ruokavaliossaan. Murulla voi esimerkiksi korvata osan reseptin jauhelihasta. Edullisuutensa ja helppokäyttöisyytensä ansiosta Muru on todellinen koko kansan kasviproteiini, kertoo Raision brändi- ja markkinointijohtaja Hanna Tähkäaho.

Muru Kaurajauhis sisältää 41 prosenttia kauraa. Kauran lisäksi mukana on vain neljää muuta raaka-ainetta: herneproteiinia, perunaproteiinia, suolaa ja vettä. Murussa on reilusti kuitua ja yhtä paljon proteiinia kuin jauhelihassa. Tuote valmistetaan Suomessa ja siitä on tarjolla kahta eri pakkauskokoa.

Arkiaterioista huippuravintolaan

Käyttövalmista Murua ei tarvitse kypsentää, mutta se kannattaa paistaa pannulla rapeaksi öljyssä ennen sen lisäämistä ruokaan. Kaurajauhis taipuu arkisten jauheliharuokien lisäksi vaativampaankin ruuanlaittoon. Kasvisruoistaan tunnettu ruokavisionääri ja ravintoloitsija Richard McCormick on kehittänyt maittavia reseptejä Muru.fi-verkkosivuille.

– Uusien reseptien kehittäminen on minulle seikkailu. Koska Muru on neutraalin makuinen, sitä on helppoa ja hauskaa yhdistää erilaisiin raaka-aineisiin ja mausteisiin, Richard McGormick kertoo.

Kiinnostus kasviproteiineihin kasvussa

Kiinnostus kasvipohjaiseen ruokaan on vahvassa nousussa. Raision tekemän kuluttajatutkimuksen mukaan moni kuluttaja haluaa lisätä kasvisruoan osuutta ruokavaliossaan ja jo yli puolet kotitalouksista on ostanut lihattomia proteiinituotteita. Vuonna 2017 kasviproteiinituotteiden myynti Suomessa oli noin 17 miljoonaa euroa. Jauhelihaa myydään Suomessa vuosittain noin 200 miljoonalla eurolla.

Myös kaurabuumi jatkuu vahvana. Esimerkiksi Raision Elovena-tuotteiden myynti on kolminkertaistunut kymmenen vuoden aikana.

– Olemme seuranneet kasviproteiinituotteiden markkinan kehitystä jo pidempään ja halusimme lanseerata oman tuotteemme nyt, kun meillä oli tarjota tuoteryhmään selkeästi uudenlainen tuote. On myös nähtävillä, että kasviproteiinituotteet eivät ole ohimenevä trendi, vaan jatkuvasti kiinnostusta kasvattava tuoteryhmä, Hanna Tähkäaho sanoo.