Naantalilaisen In Time Yachtsin sähkövene säästää luontoa ja pitkällä tähtäimellä myös veneilijän kukkaroa.
NAANTALI. Naantalin Venemessuilla nähdään 25.–27. toukokuuta monien tehoveneiden rinnalla alus, jonka moottori ei käydessään pidä juuri minkäänlaista ääntä. Naantalilaisen In Time Yachtsin Merione-sähkövene on ympäristöystävällisen veneilijän valinta.
Seitsenmetrisen monikäyttöveneen liikuttajana toimii sähkömoottori, joka kehittää 60 kilowatin maksimitehon. Virtaa kone saa BMW:n valmistamasta 30 kilowatin litium–ioni-akusta.
– Sähköveneen ideana on pitkän elinkaaren vene, joka on muunneltavissa käyttäjän tarpeiden mukaan. Sähkö voimanlähteenä takaa raaka-aineiden fiksun ja kestävän käytön. Me emme halua olla tuhlaamassa maapallon voimavaroja, kertoo In Time Yachtsin toimitusjohtaja Pekka Vahtera.
Sähkövene on ajossa käytännössä päästötön. Pekka Vahteran tavoitteena Venemessuilla onkin saada ihmiset ajattelemaan luontoa, ympäristöasioita ja sitä, millaista tulevaisuutta maapallolla parhaillaan luodaan.
– Kulutuksemme on sitä luokkaa, että huhtikuussa tuli vastaan maapallon tämänvuotinen kestokyky. Siitä lähtien olemme ”ylikuluttaneet” luontoamme ja sen voimavaroja.
Veden vastus ongelmana
Sähkö- ja hybridimoottorit ovat olleet autoilun arkipäivää jo vuosia, mutta veneilyssä ollaan pahasti perässä. Siihen on olemassa looginen syy.
– Veden vastus on niin valtava, että sähköveneen toimintasäde jää väkisinkin pieneksi. Me olemme ratkaisseet tätä ongelmaa rakentamalla veneen rungon muotoon, joka maksimoi liu´un. Runko näyttää vanhahtavalta, mutta se säilyttää ohjattavuutensa eri nopeuksissa parhaiten. Runkomuotoilun lisäksi olemme onnistuneet keventämään runkoa rakentamalla sen käsin epoksikomposiitista, jolloin saamme rungon puolet kevyemmäksi kuin vastaava teollisesti valmistettu lasikuiturunko, selittää Vahtera.
Pekka Vahtera lupaa, että messuvene-varustelulla veneen ajoaika uistelunopeudella, 2–3 solmua, on 24 tuntia. Jos koneesta ottaa kaiken irti ja ajaa 20 solmun nopeudella, ajoaika putoaa alle tuntiin. Niin valtava merkitys vauhdilla vedessä on.
Säästöä myös veneilijälle
Veneilijää, joka harkitsee sähköveneen hankintaa, kiinnostaa tietenkin eurot. Vene on arvokkaampi kuin vastaavan kokoinen polttomoottorilla varustettu. Messuilla nähtävän Merione-sähköveneen hinta uutena on alkaen 90 000 euroa.
– Hinnasta puolet johtuu sähköratkaisuista, kertoo Vahtera.
Entäpä sitten se ratkaiseva asia, eli energiankulutus veneen käytössä? Otetaan esimerkiksi päiväkäytössä oleva, leppoisaan saaristoajeluun tai uisteluun tarkoitettu vene.
Kymmenen solmun nopeudella ajettava 20 mailin mittainen reissu Merionella kuluttaa sähköä nykyisin hinnoin noin kolmen ja puolen euron edestä. Vastaavankokoinen bensamoottorilla varustettu vene, sama nopeus ja sama matka, niin kulutus on moottorin kunnosta riippuen 10–15 litraa. Nykyisillä bensanhinnoilla se tekee matkan arvoksi karkeasti laskettuna 15–23 euroa.
– Se on aikamoinen säästö matkaa kohden. Jokainen voi laskea oman veneilynsä mukaan, monessako vuodessa vene maksaa itsensä takaisin säästyneissä energiakuluissa, toteaa Vahtera.
Marko Vuosjoki