MIELIPIDE. Kaavaillun uuden kauppakeskuksen toteutumisen ajankohtaa on arvailtu yli kymmenen vuotta. Suunnitelmaan on alunperin sisältynyt epävarmuustekijä, koska sen toteutuminen on edellyttänyt vetovoimaisen veturiyrityksen löytymistä. Vuosien aikana epävarmuus on lisääntynyt ja esteet suunnitelman toteutumiselle ovat kasvaneet. Veturiyritystä ei etsinnöistä huolimatta ole löytynyt. Uhkat suunnitelman epäonnistumiselle ovat alkaneet realisoitua.
Kauppakeskuksen tulo on levännyt Sukarin Toivon unelman ja kuntapäättäjien positiivisen ajattelun, uskomusten ja toivon varassa. Kunta on odottanut yli tuhatta uutta työpaikkaa ja pariatuhatta uutta asukasta. Tavoitteena on ollut luoda Maskuun uusi keskusta. Sanotaan, että odottavan aika on pitkä. Rakentamisen vuosien viiveestä huolimatta epäilys ei näytä nousseen päättäjien mieleen, vaikka asiaa pohtii jo viides valtuusto.
Vahva poliittinen luottamus näkyi kunnallisvaalien jälkeen kunnanvaltuuston puheenjohtajan ja kunnanhallituksen puheenjohtajan lehtihaastattelussa. He eivät nähneet Rivieran rakentamisen etenemisessä ongelmia. Maija Salo, sd., totesi haastattelussa ihmisten luulevan, että homma hoituu sormia napsauttamalla, mutta suunnittelu, kunnallistekniikka ja byrokratia ovat vieneet aikaa.
Nyt odotetaan yhtä suurta yritystä vauhdittamaan muiden yritysten ketjua. Kun yhteydet ovat loistavat niin Riviera voisi houkutella myös ulkolaisia yrityksiä, arvelee Runola, kok. (VSS 20.6.17).
Kunnanjohtaja kertoo Rivierasta hiottavan Maskun timanttia. Moottoritien halkomaa Rivieraa kehitetään määrätietoisesti Maskun kasvun veturiksi. Suunnitelmissa on yhdistää vireät yritykset, tasokas asuminen sekä monipuolinen virkistysalue. Hänen mukaansa yritysalue ei kaadu, vaikka kauppakeskus ei toteutuisi (TS.1.11.17).
Sukari kertoi, että Maskuun ei ole löytynyt ankkuriyritystä. Alueen pohja on rakennettu ja on niin valmiina, että sinne voitaisiin alkaa rakentaa. Hän ei ole pitänyt kiirettä, vaan on odotellut, alkaako Nesteen ja Burger Kingin asema houkuttaa alueelle muita yrityksiä. Sukarilla on alueella rakennusoikeutta kuusi hehtaaria, mutta arvelee, että hanke kutistuu pariin hehtaariin. Hän on todennut näyttävän siltä, että emme voi rakentaa alueelle toista Myllyä (TS 25.11.17).
Yhtenä syynä tilanteeseen on Turun Seudun suurin kauppakeskittymä Mylly ja sen läheisyydessä olevat auto-, kodinkone-, elektroniikka-, kaluste- ja rakennustarvikeliikkeet. Toisena syynä lienee arvioidun asiakaskunnan vähäisyys.
Keskon aluejohtaja Olli Setälä on todennut, että Maskussa on paljon muualta muuttaneita ihmisiä, jotka ovat tottuneet asioimaan Turussa. Hän totesikin, että vaikka minkälaisen kaupan sinne pistäisi, sieltä ajetaan Turkuun (VSS 16.3.18). Maskun jättäytyminen Turun kaupunkiseudun yhteisen joukkoliikenne Fölin ulkopuolelle ei ainakaan ole parantanut kaupan sijoittumisen edellytyksiä alueelle. Raision toiminta yritystonttien tarjoajana tulee lisäämään kilpailua alueelle sijoittuvista yrityksistä.
Kehityksen myötä Rivieran luonne näyttäisi muuttuvan kauppa-alueesta enemmän teollisuus- ja varastoalueeksi. Onneksi saatiin Neste ja Burger King, jotka toimivat alueen maamerkkinä ja uutena ajateltua vaatimattomamman kasvun veturina.
Asumisen rahoitus ja kehittämiskeskus ARA ei nähnyt tarkoituksenmukaisena myöntää korkotukilainaa alueelle suunniteltujen vuokrakerrostalojen rakentamiselle. Jostain syystä Turun seudulla virinnyt myönteinen taloudellinen kehitys ei ole ulottunut Maskuun. Tämä näkyy siinä, että väkiluku on muuttoliikkeen myötä laskenut. Nyt olisi paikallaan päivittää kehityssuunnitelma ajankohtaa paremmin vastaavaksi. Hyvänä liikkeellelähtönä voidaan pitää Kauppatien, Krouvilan ja Luukan alueen kaavoituksen aloittamista.
Kalervo Sarha